Γόρδιος Δεσμός για την «Ενδιάμεση Λύση» στο Φυσικό Αέριο της Κύπρου

Γόρδιος Δεσμός για την «Ενδιάμεση Λύση» στο Φυσικό Αέριο της Κύπρου
του Πέτρου Θεοχαρίδη
Τετ, 26 Αυγούστου 2015 - 19:23
Σε παρτίδα σκληρού πόκερ εξελίσσεται η διαδικασία της «ενδιάμεσης λύσης» για τον εφοδιασμό της Κύπρου με φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή, με τον σχετικό τρίτο κατά σειρά διαγωνισμό –οι δύο προηγούμενοι δεν κατέληξαν σε απόφαση– να παρατείνεται πλέον τουλάχιστον μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Οι δύο διεκδικητές του έργου από τη μια, η ΔΕΦΑ από την άλλη, η ΑΗΚ που θα είναι ο τελικός αγοραστής και θέτει τα δικά της θέματα, όπως και η Κυβέρνηση που θα πάρει τις τελικές αποφάσεις, κάνουν τις δικές τους κινήσεις ανάλογα με τους στόχους που έχουν
Σε παρτίδα σκληρού πόκερ εξελίσσεται η διαδικασία της «ενδιάμεσης λύσης» για τον εφοδιασμό της Κύπρου με φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή, με τον σχετικό τρίτο κατά σειρά διαγωνισμό –οι δύο προηγούμενοι δεν κατέληξαν σε απόφαση– να παρατείνεται πλέον τουλάχιστον μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Οι δύο διεκδικητές του έργου από τη μια, η ΔΕΦΑ από την άλλη, η ΑΗΚ που θα είναι ο τελικός αγοραστής και θέτει τα δικά της θέματα, όπως και η Κυβέρνηση που θα πάρει τις τελικές αποφάσεις, κάνουν τις δικές τους κινήσεις ανάλογα με τους στόχους που έχουν.

Τελευταία σημαντική εξέλιξη, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του «Φ», είναι ενημέρωση της ΔΕΦΑ από την Μ&Μ ότι προτείνει τιμές που μειώνουν την πρότασή της κατά μερικές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, γεγονός που δημιουργεί νέες συνθήκες που θα πρέπει να τεθούν επί τάπητος από τη ΔΕΦΑ, αφού ο βασικός στόχος είναι η εξασφάλιση όσο το δυνατό φθηνότερου φυσικού αερίου.

Ο τελευταίος διαγωνισμός που διεξάγει η ΔΕΦΑ ξεκίνησε στις αρχές του 2014 με αρχικό προγραμματισμό να ολοκληρωθεί πριν το καλοκαίρι του περσινού χρόνου. Όμως, μέχρι στιγμής, έχουν ζητηθεί και δοθεί από τους δύο κύριους τελικούς διεκδικητές τέσσερις παρατάσεις ισχύος των εγγυητικών και ανάλογες παρατάσεις του διαγωνισμού.

Στην τελική ευθεία έμειναν η ελλαδο-ολλανδική κοινοπραξία M&M (συμμετέχουν η ολλανδική Trafigura και οι όμιλοι Μυτιληναίου και Motor Oil) και η ολλανδική Vitol.

Στην αρχική προσφορά, προηγείτο τόσο στην οικονομική όσο και στην τεχνική πρόταση η Μ&Μ. Ωστόσο, η ΔΕΦΑ έκρινε ότι η πρόταση για την τελική τιμή του φυσικού αερίου δεν μείωνε στον επιθυμητό βαθμό το κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού και πέρσι, τον Νοέμβριο του 2014, ζήτησε από τους δύο μνηστήρες την κατάθεση νέων βελτιωμένων οικονομικών προτάσεων. Η αξιολόγησή τους έφερε και πάλι μπροστά την M&M, ωστόσο κρίθηκε ότι υπήρχε περιθώριο για ακόμα πιο βελτιωμένες προτάσεις, δεδομένων και των διεθνών συγκυριών με τις τιμές καυσίμων, και έναν μήνα μετά –τον Δεκέμβριο του 2014– ζήτησε από M&M και Vitol για τρίτη φορά να καταθέσουν –τις τελικές όπως είχε λεχθεί– οικονομικές τους προτάσεις. Και αυτή τη φορά η Μ&Μ προηγήθηκε με πιο συμφέρουσα προσφορά. Ταυτόχρονα, πρότεινε έλευση φυσικού αερίου την 1η Ιουνίου 2016 αντί στα μέσα 2017 που πρότεινε η Vitol.

Έξι μήνες μετά, η ΔΕΦΑ έκρινε και πάλι ότι υπήρχαν περιθώρια για βελτιωμένες προτάσεις και τον περασμένο Ιούνιο ζήτησε εκ νέου υποβολή βελτιωμένων οικονομικών προτάσεων. Στην τέταρτη κατά σειρά υποβολή προτάσεων η Vitol έκανε την ανατροπή. Αυτή τη φορά υπέβαλε πιο χαμηλή πρόταση κατά περίπου 2%. Η ΔΕΦΑ κρίνοντας προφανώς πλέον ότι είχε προσφορές που εξασφάλιζαν ικανοποιητική διαφορά από τη χρήση υγρών καυσίμων δεν ζήτησε νέες βελτιωμένες τιμές. Αποφάσισε να χαρακτηρίσει τη Vitol προτιμητέο προσφοροδότη, αφήνοντας την Μ&Μ στον διαγωνισμό ως αναπληρωματική λύση, αν δεν υπάρξει ικανοποιητική συμφωνία με τη Vitol.

Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις με τη Vitol, που ουσιαστικά θα ήταν για βελτίωση της τελικής τιμής και των λεπτομερειών της τελικής συμφωνίας, δεν ολοκληρώθηκαν μέχρι τα τέλη Ιουλίου όπως προγραμματιζόταν, ούτε και προχώρησαν αισθητά τον Αύγουστο. Γι' αυτό και ζητήθηκαν οι παρατάσεις εγγυητικών μέχρι τέλος Οκτωβρίου.

Σύσκεψη στο Προεδρικό

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», η διαπραγμάτευση «κόλλησε» στα τεχνικά θέματα, όπως τη λύση για την αποθήκευση και εφοδιασμό της ΑΗΚ με φυσικό αέριο. Η Vitol πρόσφατα προσέγγισε διαχειριστές πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου, με σκοπό να το χρησιμοποιήσει ως λύση, κάτι που θα της επέτρεπε μάλιστα να ξεκινήσει την παράδοσή του πιο γρήγορα, για να ανακτήσει το κενό του χρονικού πλεονεκτήματος της M&M. Ωστόσο, η όποια αλλαγή της τεχνικής λύσης περιέχει τον κίνδυνο επιπλοκών, αφού αντιβαίνει των όρων του διαγωνισμού.

Την ίδια ώρα, η M&M, τα τελευταία 24ωρα, ενημέρωσε τη ΔΕΦΑ ότι δεδομένου του χρονικού διαστήματος που πέρασε χωρίς αποτέλεσμα στη διαδικασία και των ραγδαίων αλλαγών στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου (η τιμή φυσικού αερίου είναι συνδεδεμένη με μαθηματική φόρμουλα με τις τιμές πετρελαίου) είναι σε θέση να προτείνει αισθητά βελτιωμένη –κατά μερικές δεκάδες εκατομμύρια– πρόταση. Και θεωρεί πως το γεγονός ότι ζητήθηκαν και υποβλήθηκαν τρεις φορές –μετά την αρχική προσφορά– τέτοιες ανανεωμένες προτάσεις, χωρίς να αμφισβητηθεί η νομιμότητα της διαδικασίας, επιτρέπει την επίσημη υποβολή νέας τελικής πρότασης που ενδεχομένως να αυξάνει τη διαφορά μεταξύ φυσικού αερίου – υγρών καυσίμων προς το συμφέρον υλοποίησης της ενδιάμεσης λύσης.

Τις επόμενες μέρες, ΔΕΦΑ, ΑΗΚ και ΡΑΕΚ θα κληθούν στο Προεδρικό για ενημέρωση και απόψεις ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας.

(philenews)