Η Socar Δεν θα Διαφωνούσε για το 49% του ΔΕΣΦΑ – Στην Τελική Ευθεία το Deal

Η Socar Δεν θα Διαφωνούσε για το 49% του ΔΕΣΦΑ – Στην Τελική Ευθεία το Deal
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Δευ, 4 Μαΐου 2015 - 12:57
Πολύ νωρίτερα από τα τέλη του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, με την τελευταία να φέρεται ότι δεν θα διαφωνούσε στη μείωση του αρχικού ποσοστού του 66% που επεδίωκε να αποκτήσει. Πληροφορίες του energia.gr αναφέρουν ότι υπάρχει ήδη ανοικτή γραμμή επικοινωνίας μεταξύ της DG Comp, της Ελλάδος και του Αζερμπαϊτζάν, ώστε να υπάρξει συμφωνία στο θέμα αυτό, που θα ικανοποιεί και τις τρεις πλευρές

Πολύ νωρίτερα από τα τέλη του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, με την τελευταία να φέρεται ότι δεν θα διαφωνούσε στη μείωση του αρχικού ποσοστού του 66% που επεδίωκε να αποκτήσει. Πληροφορίες του energia. gr αναφέρουν ότι υπάρχει ήδη ανοικτή γραμμή επικοινωνίας μεταξύ της DG Comp, της Ελλάδος και του Αζερμπαϊτζάν, ώστε να υπάρξει συμφωνία στο θέμα αυτό, που θα ικανοποιεί και τις τρεις πλευρές. Τη μεν Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, που επιμένει σταθερά να μην διατεθεί πλειοψηφικό ποσοστό του ΔΕΣΦΑ σε μια τρίτη χώρα, τη νέα κυβέρνηση να έχει διαφορετική αντίληψη στο μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, προκρίνοντας τον έλεγχο του δημοσίου και την Socar να μην εγκαταλείπει την απόφαση της να επενδύσει στην Ελλάδα.

Οι αναφορές που έγιναν πρόσφατα στο εν εξελίξει ζήτημα της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ τόσο από τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, όσο και από τον επικεφαλής της Socar Ροβνάγκ Αμπντουλιάγεφ «φωτίζουν» αποκαλυπτικά την κατάληξη της υπόθεσης. «Κουμπώνουν» δε με τις πληροφορίες που έχει στη διάθεση του το energia. gr, σύμφωνα με τις οποίες αυτό το οποίο ερευνάται σε αυτή τη φάση από την πλευρά της Ε.Ε. είναι η φόρμουλα, ώστε να μην πειραχθεί η εγκυρότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πλέον ζήτημα χρόνου να ανακοινωθεί η σχετική απόφαση της DG Comp, που θα λειτουργήσει δεσμευτικά για την ολοκλήρωση του deal, χωρίς τον κίνδυνο ακύρωσης του διαγωνισμού.

Το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός σε πρόσφατη συνέντευξη του στην τηλεόραση του Star αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο ποσοστό του 17% το οποίο, όπως είπε, είναι πρόθυμο να διακρατήσει από το 66% το ελληνικό δημόσιο, δεν είναι καθόλου τυχαίο. Είναι το ίδιο ακριβώς ποσοστό το οποίο επιδιώκει να «ψαλιδίσει» η DG Comp από τη Socar. Με αυτόν τον τρόπο θα αρθούν και οι ενστάσεις της περί της μείωσης του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου σε μια ενδεχόμενη είσοδο της Socar στο ΔΕΣΦΑ με 66%. Εξού και η ενδελεχής έρευνα που έχει ξεκινήσει για το θέμα αυτό από πέρσι το Νοέμβριο, «παγώνοντας» επί της ουσίας την πώληση.

Με τη διάθεση του 49% του ΔΕΣΦΑ στη Socar η ελληνική κυβέρνηση πετυχαίνει δύο στόχους. Αφενός, να παραμείνει συνεπής στο μοντέλο της αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας που επαγγέλλεται και αφετέρου να «λύσει τα χέρια» της Κομισιόν, που δεν θα ήθελε με κανένα τρόπο να παραβιασθούν οι επιταγές του τρίτου ενεργειακού πακέτου από κανέναν. Μια τέτοια ρύθμιση θα αποτελούσε πάνω από όλα ηχηρό μήνυμα προς την πλευρά της Ρωσίας και της Gazprom, σε οποιαδήποτε επιδίωξη τους εντός της επικράτειας της Ε.Ε.

Η Socar, από την άλλη πλευρά, όπως λένε οι πληροφορίες, «ήρθε στην Ελλάδα, για να μείνει». Υπό αυτήν την άποψη, δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές γι αυτήν, παρά να συμμορφωθεί με το τρίτο ενεργειακό πακέτο, που δεν επιτρέπει τον έλεγχο του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου από εταιρία τρίτης χώρας, η οποία είναι παράλληλα και προμηθευτής φυσικού αερίου. Μία πρόγευση των προθέσεων της, να αναγκαστεί εν τέλει να μη διαφωνήσει με την απόκτηση μόνον του 49% του ΔΕΣΦΑ, δίνουν οι δηλώσεις Αμπντουλιάγεφ, που επιδέχονται πολύ προσεκτικής ανάγνωσης. Μιλώντας σε δημοσιογράφους, αναγνώρισε ξεκάθαρα ότι το πρόβλημα στην ολοκλήρωση τη συμφωνίας είναι η συμβατότητα της με το τρίτο ενεργειακό πακέτο και είπε για πρώτη φορά ότι «θα πρέπει να κάνουμε υποχωρήσεις στο θέμα». Δεν είναι καθόλου τυχαίο, επίσης, ότι από τη δήλωση αυτή και μετά τα αζέρικα μέσα ενημέρωσης αρχίζουν και θέτουν, διακριτικά βεβαίως, την πιθανότητα να περάσει στη Socar το 49% του ΔΕΣΦΑ, με το Bloomberg να μεταδίδει την προηγούμενη Παρασκευή την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να πωλήσει στην αζέρικη εταιρία το ίδιο ακριβώς ποσοστό του ΔΕΣΦΑ.

Όλα τα στοιχεία συνηγορούν, πλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες του energia. gr, ότι η συμφωνία θα έχει θετική κατάληξη υπό τη νέα αυτή οπτική, αφού πρώτα ολοκληρωθούν και οι διαπραγματεύσεις της χώρας με τους δανειστές της.

Αυτό, όμως, που έχει ενδιαφέρον είναι πώς δεν θα ακυρωθεί ο διαγωνισμός, αφού πλέον δεν θα πωληθεί το 66%, όπως προβλέπει, αλλά το 49%. Πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά τις κοινοτικές διαδικασίες ανέφεραν στο energia. gr ότι μια οριστική απόφαση της DG Comp, που θα υποδείκνυε τη διάθεση μόνον του 49%, αντί του 66%, θα ήταν η λύση στη φόρμουλα που αναζητείται, δεδομένου ότι η Κομισιόν, είναι ανώτερη υπόλογη αρχή. Συνεπώς, η απόφαση της θα θεωρηθεί δεσμευτική, έστω κι αν θα αλλάξει ένας από τους όρους του διαγωνισμού.

Το επόμενο ερώτημα στο οποίο δεν υπάρχει προς το παρόν απάντηση είναι το αρχικό τίμημα που πρόσφεραν οι αζέροι για το 66% και το οποίο ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ. Κατά μία άποψη, αυτό δεν μπορεί να αλλάξει, γιατί τότε πράγματι θα υπήρχε αλλαγή στους όρους του διαγωνισμού, άρα και λόγος ακυρότητας του. Άρα, το τίμημα για το 49% θα πρέπει να διαμορφωθεί σε σχέση με το αρχικό. Ωστόσο, δεν είναι γνωστό σε αυτή τη φάση αν οι τριμερείς επαφές που υπάρχουν αυτή τη στιγμή συμπεριλαμβάνουν και τη δυνατότητα επαναδιαπραγμάτευσης του τιμήματος για το ΔΕΣΦΑ.

Το τρίτο κρίσιμο ζήτημα είναι ποιος θα έχει το μάνατζμεντ της εταιρίας. Εδώ τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα, όπως είπε καλά ενημερωμένη πηγή στο energia. gr. Με βάση το τρίτο ενεργειακό πακέτο, κανείς παραγωγός ή έμπορος φυσικού αερίου δεν μπορεί να έχει υπό τον έλεγχο του ένα Διαχειριστή. Πολύ περισσότερο, το ΔΕΣΦΑ, υπό καθεστώς ITO. Σε αυτήν την περίπτωση, το ελληνικό δημόσιο, με το διαφαινόμενο έλεγχο του 51% θα μπορεί να ορίζει τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ (αφού δεν έχει τέτοιες ιδιότητες), άρα να διατηρεί και το μάνατζμεντ, με τη Socar να είναι υποχρεωμένη να εκπροσωπείται με όχι εν ενεργεία υπαλλήλους της.