Δεν διακυβεύεται η ολοκλήρωση του Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου, μέρος του οποίου είναι και ο TAP, από την ανάδυση άλλων ανταγωνιστικών σχεδίων αγωγών στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα από τη συζήτηση που έγινε σήμερα, στο πλαίσιο του Athens Energy Forum 2015

Δεν διακυβεύεται η ολοκλήρωση του Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου, μέρος του οποίου είναι και ο TAP, από την ανάδυση άλλων ανταγωνιστικών σχεδίων αγωγών στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα από τη συζήτηση που έγινε σήμερα, στο πλαίσιο του Athens Energy Forum 2015.

Ο διευθυντής του International Centre for Defense Studies Μάθιου Μπράϊζα εντόπισε, καταρχήν, αναταράξεις στην προώθηση του Νοτίου Διαδρόμου, που προέρχονται από την Τουρκία και αφορούν στον αγωγό Turkish Stream. Όπως είπε, η Τουρκία παίζει ένα παιχνίδι διαπραγματεύσεων, επιδιώκει να προσελκύσει όσο περισσότερο φυσικό αέριο μπορεί στην περιοχή της, για να γίνει εμπορικός κόμβος. «Επιθυμεί να στείλει ένα μήνυμα τόσο προς τις ΗΠΑ, όσο και προς τις Βρυξέλλες, ότι διαθέτει και άλλες επιλογές», είπε. Ωστόσο, ο ίδιος επισήμανε τις πολύ καλές σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Αζερμπαϊτζάν, που θεωρούν ότι είναι ένα έθνος και δύο κράτη. Με αυτό το σκεπτικό, κατά τον κ. Μπράϊζα, η Τουρκία δεν θα εγκαταλείψει το Αζερμπαϊτζάν, δεν θέλει να «σκοτώσει» το Νότιο Διάδρομο. Επί της ουσίας, ο ομιλητής άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο η Τουρκία να μην υποστηρίξει τον Turkish Stream, αν πεισθεί ότι ο σχεδιασμός αυτός θα βλάψει το Αζερμπαϊτζάν.

Αναφερόμενος στην Ελλάδα ο κ. Μπράϊζα εξέφρασε την άποψη ότι βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πλεονεκτική θέση και μπορεί να αναδειχθεί σε στρατηγικό κόμβο για νέους αγωγούς. Σχολιάζοντας, εξάλλου, την ομιλία Λαφαζάνη στο συνέδριο και ειδικότερα την αναφορά του στην πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική που υιοθετεί η κυβέρνηση και την ανάγκη οι μεγάλες δυνάμεις να μην εκμεταλλεύονται τις μικρές, ο κ. Μπράϊζα είπε «δεν έχουμε αντίρρηση. Αν αυτοί είναι οι στόχοι της Ελλάδας, το χειρότερο που έχετε να κάνετε είναι ένα βήμα πίσω στο Νότιο Διάδρομο και να επιστρέψετε στο μονοπώλιο, με αποτέλεσμα να πληρώνετε το φυσικό αέριο ακριβότερο από οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης».

Ο ίδιος έκανε αναφορά και σε παλαιότερες δηλώσεις του, με τις οποίες υπερθεμάτιζε της επιλογής του Nabucco West έναντι του TAP, για τη μεταφορά στην Ευρώπη του αζέρικου φυσικού αερίου. «Το έκανα γιατί είχα αυτές τις ενδείξεις τόσο από το Μπακού, όσο και από τις Βρυξέλλες», δικαιολογήθηκε.

Η ολοκλήρωση του Νοτίου Διαδρόμου προωθείται με βάση το πρόγραμμα που έχει καταρτισθεί, ανέφερε η αντιπρόεδρος της BP και υπεύθυνη για θέματα επικοινωνίας και εξωτερικών σχέσεων Έμιλι Όλσον. «Δεν θα υποχωρήσουμε στο έργο του Νοτίου Διαδρόμου. Θέλουμε να το δούμε να γίνεται», τόνισε η ίδια, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι να «ξεκλειδωθεί» η Κασπία και να δημιουργηθεί ένα πλέγμα δικτύων διανομής. Μιλώντας για την Ελλάδα η κ. Όλσον υπέδειξε την ανάγκη «να διατηρηθεί ο σωστός ρυθμός» και γι αυτό υποστήριξε ότι χρειάζεται ως προϋπόθεση η πολιτική σταθερότητα.

Το έργο του TAP έχει τροχοδρομηθεί, υπογράμμισε ο διευθυντής Εξωτερικών Υποθέσεων του TAP Μάικλ Χόφμαν. Η επόμενη τριετία θα είναι περίοδος κατασκευαστικών εργασιών, στα τέλη του 2019 να γίνουν οι δοκιμές και το 2020 ο αγωγός να τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Ο ίδιος έδωσε και ορισμένα νούμερα για το μέγεθος του έργου. Τα οικόπεδα προς διαπραγμάτευση ανέρχονται σε 350, οι ιδιοκτήτες γης και οι χρήστες υπολογίζονται σε 55.000, ενώ έχουν γίνει ως τώρα 127 προσαρμογές όδευσης. Ο αγωγός δεν θα περάσει τελικά μέσα από τα Τενάγη, αλλά από την επάνω πλευρά της περιοχής. Πέρυσι, επίσης, έκλεισαν και οι πρώτες συμφωνίες με ιδιοκτήτες για τη διέλευση του αγωγού. Ο TAP, όπως είπε ο κ. Χόφμαν, υποδέχθηκε με ικανοποίηση τη διαβεβαίωση της ελληνικής κυβέρνησης για την προώθηση του έργου, αν και αναγνώρισε την ύπαρξη προκλήσεων, όπως τις χαρακτήρισε, οι οποίες είναι διαχειρίσιμες, κατά τον ίδιο. Υπερθεματίζοντας του έργου, πρόσθεσε ότι δημιουργεί θέσεις εργασίας, βελτιώνει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και θέτει την Ελλάδα στην καρδιά του ενεργειακού χάρτη της Ευρώπης.

Στις προοπτικές των αγωγών που διαχειρίζεται η IGI Ποσειδών Α.Ε. αναφέρθηκε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Έλιο Ρουτζέρι. Ξεκινώντας από τον IGB είπε ότι στόχος είναι να βρίσκεται εν λειτουργία το 2018. Αυτό που απομένει είναι η επενδυτική απόφαση της κοινής ελληνοβουλγαρικής εταιρίας. «Είμαστε αποφασισμένοι για την ολοκλήρωση του», είπε, χαρακτηρίζοντας «τεράστια» την υποστήριξη από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Ο δεύτερος αγωγός που διαχειρίζεται η IGI Ποσειδών είναι ο ITGI, ο οποίος, όπως είπε ο κ. Ρουτζέρι «δεν έχει πεθάνει, παραμένει μία εναλλακτική επιλογή, ένα κεφάλαιο, το οποίο θα αποκτήσει αξία, όταν προκύψει νέος προμηθευτής φυσικού αερίου». Ο ομιλητής υποστήριξε ότι οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα συγκεντρωθούν στα επόμενα χρόνια στα σύνορα της Τουρκίας και θα χρειασθούν δίαυλο για την Ευρώπη, θα υπερβούν τις δυνατότητες του TAP και του TANAP. «Συνεπώς, η Ελλάδα θα χρειασθεί αύξηση της δυνατότητας διαμετακόμισης», πρόσθεσε.

Ο τρίτος αγωγός για τον οποίο ενδιαφέρεται η IGI Ποσειδών είναι ο EastMed και όπως ανακοίνωσε ο κ. Ρουτζέρι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα ανατεθεί σε κοινοπραξία συμβούλων η μελέτη για την όδευση του αγωγού και το κόστος που απαιτείται.