Σταδιακή ανάκαμψη της κατασκευαστικής αγοράς στην Ευρώπη προβλέπεται μέσα στο 2015, καθώς η οικοδομική δραστηριότητα φθάνει στο κατώτατο σημείο της. Παράλληλα, αναμένεται αύξηση των διηπειρωτικών συμφωνιών, αφού οι εταιρείες αναζητούν έργα με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και αυξημένα έσοδα.

Σταδιακή ανάκαμψη της κατασκευαστικής αγοράς στην Ευρώπη προβλέπεται μέσα στο 2015, καθώς η οικοδομική δραστηριότητα φθάνει στο κατώτατο σημείο της. Παράλληλα, αναμένεται αύξηση των διηπειρωτικών συμφωνιών, αφού οι εταιρείες αναζητούν έργα με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και αυξημένα έσοδα. Τα παραπάνω ευρήματα περιλαμβάνονται στην τέταρτη έκδοση του European Construction Monitor της Deloitte, μια έκδοση που εξετάζει τις τελευταίες τάσεις στις εξαγορές και στις συγχωνεύσεις στον ευρωπαϊκό κατασκευαστικό κλάδο.

Σύμφωνα με αυτήν, το 2013 και το πρώτο εξάμηνο του 2014 πραγματοποιήθηκαν λιγότερες μικρές συναλλαγές εταιρειών που επικεντρώνονται σε διαφοροποιημένες δραστηριότητες, ενώ αυξήθηκε ο αριθμός των μεγάλων συμφωνιών. Η αύξηση αυτή εντοπίζεται σε δυο διαφορετικά είδη συναλλαγών: την εξαγορά εταιρειών παραχωρήσεων, κυρίως αεροδρομίων, αυτοκινητοδρόμων και χώρων στάθμευσης και την εξαγορά ή την απόκτηση μεριδίων σε κατασκευαστικές εταιρείες. Την ίδια ώρα, αύξηση κατεγράφη στις διασυνοριακές συμφωνίες, οι οποίες από 34 το 2012 ανήλθαν σε 48 το 2013, ενώ μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2014 καταγράφηκαν 26 διασυνοριακές συμφωνίες, που αναλογούν στο 40% του συνολικού αριθμού των συμφωνιών.

H Deloitte θεωρεί ότι ο αριθμός των εξαγορών και των συγχωνεύσεων θα αυξηθεί το 2015 σε σχέση με το 2013 και το 2014, ενώ εκτιμά ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον για συμφωνίες ακόμη μεγαλύτερου μεγέθους από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, κυρίως στον τομέα των υποδομών. Ηδη, ο αριθμός των συναλλαγών στις οποίες συμμετείχαν ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια (private equity funds) αυξήθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά, καθώς από 10% στο σύνολο των συμφωνιών το 2012 έφθασαν σε 19% το 2013 και σε 23% το πρώτο εξάμηνο του 2014. 

Παράλληλα, παρατηρείται και μια αλλαγή στα είδη των συμφωνιών και στον επενδυτικό ορίζοντα των εταιρειών ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων. Ενώ στο παρελθόν, εξαγόραζαν εταιρείες για τη διεύρυνση του αντικειμένου σε ορισμένους κλάδους σε χαμηλές αποτιμήσεις, ενώ πιο πρόσφατα προβαίνουν σε μακροπρόθεσμες επενδύσεις, ειδικότερα στον τομέα των υποδομών.

Όσον αφορά στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστικές, η Deloitte επισημαίνει ότι οι αγορές που ανακάμπτουν έρχονται αντιμέτωπες με δυσκολίες στην εφοδιαστική τους αλυσίδα. Οπως αναφέρει, ο μεγάλος αριθμός κατασκευαστικών εταιρειών που αντιμετωπίζουν χρηματοοικονομικό πρόβλημα τα τελευταία χρόνια έχει καταστήσει πιο δύσκολη την προσέλκυση όχι μόνο εργατικού δυναμικού, αλλά και την εξεύρεση υπεργολάβων που υποστηρίζουν την κατασκευή μεγάλων έργων.

Σταθεροποίηση στην Ελλάδα

Αναφερόμενη στην Ελλάδα, η Deloitte σημειώνει ότι ύστερα από χρόνια στασιμότητας, εντός του 2014 ξεκίνησε εκ νέου η κατασκευή μεγάλων έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων, συνολικής εκτιμώμενης αξίας πλέον των 5 δισ. ευρώ. Παρά τη συνεχή πίεση στη στεγαστική αγορά, εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης, της ύπαρξης αποθέματος έτοιμων κατοικιών και της περιορισμένης τραπεζικής χρηματοδότησης, το μακροοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα σταθεροποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό κατά τη διάρκεια του 2014 του μεγαλύτερου μέρους του έτους, γεγονός το οποίο συνέβαλε στην υπογραφή επτά συμβάσεων Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αξίας περίπου 465 εκατ. ευρώ (ηλεκτρονικό εισιτήριο, σχολικά κτίρια, τηλεματική, ευρυζωνικά δίκτυα). 

Ο αριθμός και η αξία των έργων ΣΔΙΤ που υπογράφηκαν εντός του 2014 ως ποσοστό του Εγχώριου Ακαθάριστου Προϊόντος φέρνουν την Ελλάδα στην τέταρτη θέση στην ευρωπαϊκή αγορά ΣΔΙΤ. Παράλληλα, μια σειρά από άλλα έργα ΣΔΙΤ κυρίως στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την υπογραφή τους.

Προοπτικές

Στο μεταξύ, σύμφωνα με έκθεση της Atradius, οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στις περισσότερες χώρες θα παραμείνουν υποτονικές το 2015. Στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα του κατασκευαστικού κλάδου, προστίθενται οι περικοπές στις δημόσιες επενδύσεις ορισμένων χωρών, οι χαμηλές εν γένει επενδύσεις, οι προσεκτικοί έως και με ελάχιστα διαθέσιμα καταναλωτές, καθώς και οι περιορισμένες τραπεζικές χορηγήσεις.

Μεταξύ των αναπτυγμένων χωρών που καλύπτει η έκθεση, μόνο η Γερμανία, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ εμφανίζουν σταθερή απόδοση, αλλά ακόμη και εκεί εξακολουθούν να εμφανίζονται προβλήματα είτε σε υποκλάδους είτε σε μικρούς παίκτες της αγοράς. Στις αναδυόμενες αγορές οι οποίες εξετάζονται στο παρόν δελτίο τύπου, μόνο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ο κλάδος αξιολογείται ως «καλός», ωστόσο εκτιμάται πως μελλοντικά θα παρουσιαστούν αρνητικές επιπτώσεις από τη μείωση της τιμής του πετρελαίου στις δημόσιες δαπάνες.

Στην Τουρκία ο κλάδος πάσχει από τα συνεχώς αυξανόμενα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ενώ στην Ινδία και το Μεξικό αναμένεται οι προοπτικές των κατασκευαστικών εταιρειών να βελτιωθούν το 2015, αλλά εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν διαρθρωτικούς περιορισμούς. Στη Βραζιλία, η οποία δεν αποτελούσε ούτως ή άλλως μια πολλά υποσχόμενη αγορά για τον κλάδο, η απόδοση του τομέα έχει πληγεί από την οικονομική ύφεση και από μια σημαντική υπόθεση διαφθοράς.

Tα στοιχεία που ξεχώρισαν στον κλάδο το 2013-2014

• Aυξήθηκε ο αριθμός των μεγάλων συμφωνιών από το 2013 έως το πρώτο εξάμηνο του 2014.

• Tο πρώτο εξάμηνο του 2014 καταγρά-φηκαν 26 διασυνοριακές συμφωνίες.

• Tο ποσοστό των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων σχεδόν διπλασιάστηκε από 10% το 2012 σε 19% το 2013 και σε 23% το πρώτο εξάμηνο του 2014.

O ανταγωνισμός στον κλάδο γίνεται πιο σκληρός ειδικά στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Πηγή: Imerisia.gr