Στην έντονη αβεβαιότητα που έχει δημιουργηθεί γύρω από τις μεγάλες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα προσπάθησε να ανταποκριθεί η ελληνική κυβέρνηση με τις καθησυχαστικές δηλώσεις του κ. Αλέξη Τσίπρα την Πέμπτη, ενώ επισκεπτόταν την κινεζική μοίρα πολεμικών πλοίων που ελλιμενίστηκε στον Πειραιά.

Στην έντονη αβεβαιότητα που έχει δημιουργηθεί γύρω από τις μεγάλες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα προσπάθησε να ανταποκριθεί η ελληνική κυβέρνηση με τις καθησυχαστικές δηλώσεις του κ. Αλέξη Τσίπρα την Πέμπτη, ενώ επισκεπτόταν την κινεζική μοίρα πολεμικών πλοίων που ελλιμενίστηκε στον Πειραιά. Όμως οι δηλώσεις του «εξακολουθούν να μην εγγυώνται την πλήρη δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης στις συμφωνίες που έχουν δρομολογηθεί, όπως για παράδειγμα αυτών που σχετίζονται με την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών», επισημαίνουν στην «Κ» πηγές με άριστη γνώση των ανησυχιών του Πεκίνου.

Επισημάνσεις, που έρχονται μετά τις αναφορές του πρωθυπουργού πως η Αθήνα όχι μόνον στηρίζει τις υπάρχουσες επενδύσεις της Κίνας στην Ελλάδα αλλά και ότι επιδιώκει περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομικής συνεργασίας. Διαμηνύουν, λοιπόν, τώρα οι ίδιες πηγές πως θα χρειαστούν έργα και όχι μόνον λόγια για να αρθεί αυτή η αβεβαιότητα που υπονομεύει την απρόσκοπτη ανάπτυξη των διμερών οικονομικών σχέσεων.

Τρία είναι τα μέτωπα στα οποία εστιάζει η κινεζική πλευρά: Πρώτον, το ευρωπαϊκό μέλλον της Ελλάδας, δεύτερον, το εν εξελίξει εγχείρημα του Πεκίνου να δημιουργήσει έναν μεταφορικό άξονα εξαγωγών από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη και, τρίτον, η ευόδωση των προσπαθειών ενός σημαντικού αριθμού κινεζικών επιχειρήσεων να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Το πρώτο μέτωπο είναι ίσως αυτονόητο, εξηγούν οι ίδιες πηγές, αφού το κινεζικό ενδιαφέρον έχει οικοδομηθεί με δεδομένη τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη και ότι αυτό συνεπάγεται. Εξ ου και οι προ ημερών δηλώσεις από την κινεζική κυβέρνηση πως το Πεκίνο είναι ένθερμος υποστηρικτής της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης «και επιθυμεί η Ευρωζώνη να παραμείνει ισχυρή και ενωμένη».

Στο δεύτερο μέτωπο, αυτό της ολοκλήρωσης του άξονα Ασίας - Ευρώπης, πολλά παραμένουν ακόμα έωλα, σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι. Εδώ το ζήτημα αφορά τόσο την άρση κάθε αβεβαιότητας για τη νέα επένδυση των 230 εκατ. ευρώ που έχει συμφωνήσει να κάνει η Cosco και έχει ψηφίσει η Βουλή για τη μεγέθυνση του λιμανιού του Πειραιά προς τα δυτικά όσο και τον διαγωνισμό για την πώληση του 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στον όποιο συμμετέχει η Cosco. «Έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια σε συμβούλους και νομικές εταιρείες τόσο από την Cosco όσο και από άλλους ενδιαφερόμενους όπως η Maersk, για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό», αναφέρουν τραπεζικοί κύκλοι που είναι κοινωνοί του εκνευρισμού που αυτή η κατάσταση έχει δημιουργήσει. Εκνευρισμού, που δεν αφορά μόνο την Κίνα. 

Επίσημη θέση του Πεκίνου, όπως σημειώνει ο πρέσβης της Κίνας στην Αθήνα, είναι πως η ιδιωτικοποίηση είναι εσωτερική υπόθεση της Ελλάδας, στην οποία δεν παρεμβαίνει σε καμία περίπτωση η Κίνα, αλλά εάν προχωρήσει, η Cosco θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Επίσης, επίσημη θέση είναι πως η Κίνα παραμένει ανοιχτή και σε άλλους τρόπους συνεργασίας στην αξιοποίηση του λιμανιού. Αλλά ακόμα δεν έχει υπάρξει καμία διευκρίνηση για το πώς θα κινηθεί τελικά η νέα κυβέρνηση. Το θέμα εντάσσεσαι στο master plan της Κίνας για την εμπορική της πολιτική.

Υπενθυμίζεται πως πέρυσι κινεζικοί οικονομικοί φορείς είχαν διατυπώσει αρμοδίως το ενδιαφέρον τους και για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου διά της China National Development and Reform Commission αλλά και για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο διά της Cosco.

Και κάπου εδώ ανοίγει και το τρίτο μέτωπο αβεβαιότητας που προκαλεί εκνευρισμό στο Πεκίνο: εκτός από την Cosco που συμμετέχει στους διαγωνισμούς για τον ΟΛΠ και το Θριάσιο, σειρά άλλων κινεζικών εταιρειών έχουν ήδη επενδύσει ή βρίσκονται στη διαδικασία να αναπτύξουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια. Η ZTE Corporation και η Huawei έχουν δημιουργήσει εδώ κέντρα logistics που ετοιμάζονταν να αναπτύξουν περαιτέρω. 

Η China State Construction Engineering Corporation έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και ετοιμάζεται να κατέβει στον διαγωνισμό, που αναβλήθηκε, για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, η Friedmann Pacific Asset Management Limited και η Shenzhen Airport επιδιώκουν την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος. Καθίσταται λοιπόν σαφές πως το διακύβευμα είναι μεγάλο.

(από την Εφημερίδα: "Η Καθημερινή")