Εκτακτο μέρισμα έως και 5,5 δισ. δολαρίων θα εισπράξουν οι μέτοχοι της Maersk από την πώληση του 20% των μετοχών της Danske Bank, της μεγαλύτερης τράπεζας στη Δανία, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής αναδίπλωσης του ενεργειακού και ναυτιλιακού ομίλου σε βασικές δραστηριότητες. Eναν χρόνο πριν, ο κολοσσός Maersk πούλησε μονάδες στον κλάδο των σούπερ μάρκετ αντί 2,85 δισ. δολαρίων και ανακοίνωσε σχέδιο επαναγοράς μετοχών

Εκτακτο μέρισμα έως και 5,5 δισ. δολαρίων θα εισπράξουν οι μέτοχοι της Maersk από την πώληση του 20% των μετοχών της Danske Bank, της μεγαλύτερης τράπεζας στη Δανία, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής αναδίπλωσης του ενεργειακού και ναυτιλιακού ομίλου σε βασικές δραστηριότητες. Eναν χρόνο πριν, ο κολοσσός Maersk πούλησε μονάδες στον κλάδο των σούπερ μάρκετ αντί 2,85 δισ. δολαρίων και ανακοίνωσε σχέδιο επαναγοράς μετοχών. Το 20% της Danske Bank, ωστόσο, περνάει σε οικεία χέρια. Η πλειοψηφία των μετοχών θα περάσει στην κυριότητα του οικογενειακού ιδρύματος που ελέγχει τη Maersk, έναν όμιλο με τον μεγαλύτερο στόλο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Στόχος του νέου διευθύνοντος συμβούλου της Μaersk, Νιλς Αντερσεν, είναι να επικεντρωθεί στον κλάδο της ναυτιλίας, στη διύλιση και παραγωγή πετρελαίου, την αξιοποίηση λιμενικών εγκαταστάσεων και την απόκτηση δικαιωμάτων γεώτρησης πετρελαίου. Οι αλλαγές λαμβάνουν χώρα παρά τις ζημίες που υπέστη η Maersk Oil από την υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου, αλλά και τις μετριοπαθείς προοπτικές που διαβλέπει ο όμιλος για τον κλάδο της ναυτιλίας. Η πώληση των μονάδων σούπερ μάρκετ συνεισέφερε δυναμικά στα κέρδη των 5,19 δισ. δολαρίων για το 2014.

Η Maersk Line θεωρείται σημείο αναφοράς στον παγκόσμιο κλάδο ναυτιλίας. Καλύπτει το 15% των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης. Δεν αναμένονται, ωστόσο, μεγάλες αλλαγές στην τρέχουσα κερδοφορία της. Οπως επεσήμανε ο κ. Αντερσεν στη Financial Times, η ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων κυμαίνεται τελευταία σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα από το ετήσιο 10% που ίσχυε την περίοδο πριν από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-09.

Η διοίκηση του ομίλου αναμένει, ειδικότερα, αύξηση της ζήτησης επορευματοκιβωτίων κατά 3%-5% στο διάστημα του 2015. Τα κέρδη της Maersk Line διαμορφώθηκαν στα 2,3 δισ. δολάρια πέρυσι από τα 1,5 δισ. ένα χρόνο πριν.

«Βασικά δεν υπολογίζουμε σε μεγάλες αλλαγές. Η πτώση των τιμών του πετρελαίου θα οδηγήσει σε παράπλευρες μεταβολές χωρίς αλλαγή του τελικού αποτελέσματος», δήλωσε ο κ. Αντερσεν. Τόνισε, επίσης, τις θετικές προοπτικές για ανάπτυξη στο εμπόριο μεταξύ Ασίας-ΗΠΑ και Ασίας-Ευρώπης, αλλά διαβλέπει πτώση των δρομολογίων Βορρά - Νότου προς την Αφρική και τη Λατινική Αμερική. Αξίζει να σημειωθεί πως η Maersk Oil δέχτηκε πλήγμα από την πτώση των τιμών του πετρελαίου, παρουσιάζοντας καθαρές ζημίες 861 εκατ. δολαρίων το 2014 από κέρδη 1 δισ. δολαρίων ένα χρόνο πριν.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 26/02/2015)