Ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την προεπιλογή των εταιρειών που ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν με ευθείες και καμπύλες σωλήνες τον αγωγό αερίου ΤΑΡ για το χερσαίο τμήμα στην Ελλάδα και την Αλβανία

Ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την προεπιλογή των εταιρειών που ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν με ευθείες και καμπύλες σωλήνες τον αγωγό αερίου ΤΑΡ για το χερσαίο τμήμα στην Ελλάδα και την Αλβανία. Η σχετική πρόσκληση δημοσιεύτηκε στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε.

Το έργο έχει διαχωριστεί σε έξι παρτίδες, οι οποίες θα παραδοθούν σε συγκεκριμένα κέντρα στην Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και στο Δυρράχειο στην Αλβανία.

Το συνολικό μήκος των σωλήνων φθάνει περίπου τα 780 χλμ., η διάμετρος σε 48 ίντσες ή σε 36 ίντσες ανάλογα με τον τύπο και το βάρος τους υπολογίζεται σε 443.000 τόνους.

«Ο ΤΑΡ διαχώρισε αυτό το συγκεκριμένο έργο σε έξι ξεχωριστά τμήματα προκειμένου να εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατότητα συμμετοχής εταιρειών στον διαγωνισμό. Η επιλογή των πιθανών προμηθευτών θα είναι αυστηρή. Μία βασική προϋπόθεση είναι οι προμηθευτές να ανταποκρίνονται στα υψηλά στάνταρ Υγιεινής, Ασφάλειας και Περιβάλλοντος που θέτει ο ΤΑΡ, καθώς και να δεσμευτούν στην πολιτική 'μηδενικής βλάβης' της εταιρείας», δήλωσε ο διευθυντής προμηθειών του αγωγού Knut Steiner Kvindesland.

Η διαδικασία προεπιλογής των σωλήνων για το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2015.

Η κατασκευή του ΤΑΡ υπολογίζεται να αρχίσει στο τέλος του 2015 ή στις αρχές του 2016.

Ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.

Ο ΤΑΡ, συνολικού μήκους 870 χλμ. θα συνδεθεί με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ στους Κήπους στα ελληνο-τουρκικά σύνορα και αφού διασχίσει τη Βόρειο Ελλάδα θα περάσει στην Αλβανία, απ' όπου θα συνδεθεί υποθαλάσσια με την Ιταλία. Ας σημειωθεί ότι τόσο ο αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), όσο και αγωγός Αλβανίας - Κροατίας, που σχεδιάζονται, μπορούν να τροφοδοτηθούν από τον ΤΑΡ.

Υπολογίζεται ότι θα μεταφέρει σε πρώτη φάση 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως και στόχος είναι πέρα από την αλβανική, την ελληνική και την ιταλική αγορά να προμηθεύσει με αέριο αρκετές χώρες της ΝΑ Ευρώπης όπως η Βουλγαρία, η Βοζνία-Ερζεγοβίνη, το Μαυροβούνιο, η Κροατία κ.λπ.

Η κατάληξή του στη νότια Ιταλία παρέχει τη δυνατότητα για περαιτέρω μεταφορά του αερίου της Κασπίας Θάλασσας σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ελβετία, η Αυστρία κ.λπ.

Οι πρώτες παραδόσεις αερίου από τον ΤΑΡ στην Ευρώπη προβλέπονται για το 2019, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα, το 2018, προγραμματίζονται οι πρώτες πωλήσεις στη Γεωργία και την Τουρκία.

Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ΒΡ, η αζέρικη Socar, η νορβηγική Statoil με 20% η κάθε μία, καθώς και η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagas με 16% και η ελβετική Αxpo με 5%.

(από την Εφημερίδα: "Ημερησία", 19/12/2014)