Καρτέλ και ολιγοπώλια στην αγορά των καυσίμων κρατούν τις τιμές στα ύψη, όπως προκύπτει από αυτεπάγγελτη εξέταση εναντίον τεσσάρων εταιρειών πετρελαιοειδών από την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού. Μια πρακτική εκ μέρους των εταιρειών η οποία συνιστά σοβαρή παράβαση των βασικών αρχών του ανταγωνισμού και συνακόλουθα της νομοθεσίας για την προστασία του ανταγωνισμού
Καρτέλ και ολιγοπώλια στην αγορά των καυσίμων κρατούν τις τιμές στα ύψη, όπως προκύπτει από αυτεπάγγελτη εξέταση εναντίον τεσσάρων εταιρειών πετρελαιοειδών από την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού. Μια πρακτική εκ μέρους των εταιρειών η οποία συνιστά σοβαρή παράβαση των βασικών αρχών του ανταγωνισμού και συνακόλουθα της νομοθεσίας για την προστασία του ανταγωνισμού.

Σημειώνεται ότι στις τέσσερις κυπριακές εταιρείες πετρελαιοειδών είχε επιβληθεί πρόστιμο ύψους €42,9 εκατ. από την ΕΠΑ το 2009, οι οποίες ωστόσο ακυρώθηκαν τον Μάιο 2011 από το Ανώτατο Δικαστήριο, καθότι ο διορισμός του τότε προέδρου της ΕΠΑ είχε κριθεί μη νόμιμος.

Σε σχέση με τις προηγούμενες παραβάσεις τις οποίες διέπραξαν οι εταιρείες πετρελαιοειδών, η ΕΠΑ επέβαλε διοικητικό πρόστιμο για κάθε εταιρεία ξεχωριστά: Exxon Mobil Cyprus Ltd €13.366.000, Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου Λτδ €14.269.000, Petrolina (Holdings) Public Ltd €12.562.000 και Lukoil Cyprus Ltd €2.707.000.

Επισημαίνεται ότι τότε η ΕΠΑ είχε καταλήξει στην απόφαση ότι και οι τέσσερις εταιρείες έχουν λειτουργήσει, στη βάση μιας εναρμονισμένης πρακτικής, που συνίστατο στον έμμεσο καθορισμό τιμών λιανικής πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, της αμόλυβδης βενζίνης 98 οκτανίων και του πετρελαίου κίνησης LS που χωρίς να έχει φθάσει στο στάδιο σύναψης συμφωνίας, αντικατέστησαν συνειδητά τους κινδύνους του ανταγωνισμού με μια πρακτική συνεργασίας μεταξύ τους.

Επιπλέον, η Επιτροπή είχε ομόφωνα καταλήξει ότι η καθεμία από τις τέσσερις εταιρείες έχουν λειτουργήσει ξεχωριστά, κατά την υπό κρίση περίοδο, στη βάση κάθετων συμφωνιών με τους πρατηριούχους τους, ήτοι μέσω εγκυκλίων / ανακοινώσεων με προτεινόμενες ή ανώτατες τιμές, που συνίσταντο στο άμεσο ή έμμεσο καθορισμό τιμής λιανικής πώλησης της αμόλυβδης 95 οκτανίων, της αμόλυβδης βενζίνης 98 οκτανίων και του πετρελαίου κίνησης LS.

Η ΕΠΑ ανακοινώνει ότι έχει κοινοποιήσει Εκθέσεις Αιτιάσεων στις εταιρείες ExxonMobil Cyprus Ltd, Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου Λτδ, Petrolina Holdings (Public) Ltd και Lukoil Cyprus Ltd, αναφορικά με εκ πρώτης όψεως πιθανολογούμενες παραβάσεις των περί Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμων του 2008 και 2014.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, ύστερα από την ολοκλήρωση της δέουσας προκαταρκτικής έρευνας που διεξήχθη από την Υπηρεσία στη βάση στοιχείων της χρονικής περιόδου 01/10/2004 μέχρι και 22/12/2006, η ΕΠΑ αποφάσισε να κινήσει διαδικασία εξέτασης εναντίον των ExxonMobil Cyprus Ltd, Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου Λτδ, Petrolina Holdings (Public) Ltd και Lukoil Cyprus Ltd, αναφορικά με εκ πρώτης όψεως πιθανολογούμενες παραβάσεις του άρθρου 3(1)(α) του Νόμου και προς τούτο κοινοποίησε Εκθέσεις Αιτιάσεων προς αυτές.

Η κοινοποίηση Εκθέσεων Αιτιάσεων προς τις εν λόγω εταιρείες είναι αποτέλεσμα της επανεξέτασης της αυτεπάγγελτης έρευνας της ΕΠΑ εναντίον των εταιρειών πετρελαιοειδών προς συμμόρφωση με την απόφαση της ολομέλειας του Ανωτάτου Δικαστηρίου στις προσφυγές με αριθμό 1544/09, 1545/09, 1596/09 και 1601/09 (ExxonMobil Cyprus Ltd κ.ά. και Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού), ημερομηνίας 25/5/2011.

Οι εκ πρώτης όψεως πιθανολογούμενες παραβάσεις αφορούν, σύμφωνα με την ΕΠΑ, πρώτον πιθανολογούμενη, εκ πρώτης όψεως, παράβαση του άρθρου 3(1)(α) του Νόμου ως αποτέλεσμα της εναρμονισμένης πρακτικής μεταξύ των εταιρειών πετρελαιοειδών, ExxonMobil Cyprus Ltd, Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου Λτδ, Petrolina Holdings (Public) Ltd και Lukoil Cyprus Ltd, για ενιαίο, ομοιόμορφο καθορισμό των τιμών λιανικής πώλησης των πετρελαιοειδών στα προϊόντα της Αμόλυβδης Βενζίνης 95 οκτανίων, της Αμόλυβδης Βενζίνης 98 οκτανίων και του Πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο LS, η οποία είχε ως αντικείμενο τον περιορισμό, την παρακώλυση ή νόθευση του ανταγωνισμού.

Δεύτερον, πιθανολογούμενη, εκ πρώτης όψεως, παράβαση του άρθρου 3(1)(α) του Νόμου από μέρους των εταιρειών πετρελαιοειδών, ExxonMobil Cyprus Ltd, Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου Λτδ, Petrolina Holdings (Public) Ltd και Lukoil Cyprus Ltd, ως αποτέλεσμα των συμφωνιών μεταξύ της κάθε μιας εταιρείας πετρελαιοειδών, χωριστά, με τους πρατηριούχους της, για ομοιόμορφο καθορισμό λιανικών τιμών στην αγορά λιανικής εμπορίας πετρελαιοειδών στα προϊόντα της Αμόλυβδης Βενζίνης 95 οκτανίων, της Αμόλυβδης Βενζίνης 98 οκτανίων και του Πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο LS, παρακωλύοντας, νοθεύοντας και περιορίζοντας τον ανταγωνισμό.

Η ΕΠΑ με την ολοκλήρωση της περαιτέρω διαδικασίας εξέτασης της υπόθεσης και, αφότου διεξαχθεί σχετική προφορική διαδικασία και μελετηθούν οι τυχόν γραπτές και προφορικές θέσεις των εμπλεκόμενων μερών και τα στοιχεία του διοικητικού φακέλου, θα εκδώσει αιτιολογημένη απόφαση αναφορικά με την ύπαρξη ή μη παραβάσεων.

Η διαδικασία που ακολουθείται

1. Η ΕΠΑ αποφασίζει δυνάμει του άρθρου 17 του Νόμου να κινήσει διαδικασία εξέτασης μιας παράβασης, εφόσον ύστερα από δέουσα προκαταρκτική έρευνα που διενεργείται από την Υπηρεσία, η ΕΠΑ διαπιστώσει πιθανολογούμενη παράβαση των διατάξεων του Νόμου και/ή των άρθρων 101 και/ή 102 της ΣΛΕΕ.

2. Η ΕΠΑ καταρτίζει γραπτή έκθεση προς ενημέρωση των επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων, περί των αιτιάσεων που διατυπώνονται σε βάρος τους.

3. Σε περίπτωση που μεταβληθούν τα υφιστάμενα στοιχεία ενώπιον της Επιτροπής ή προκύψουν νέα στοιχεία, η ΕΠΑ δύναται να προβεί σε τροποποίηση των αιτιάσεων που διατυπώνονται εναντίον των εμπλεκομένων επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων και στην κατάρτιση και κοινοποίηση τροποποιημένης έκθεσης αιτιάσεων προς τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων.

4. Ο καταρτισμός Έκθεσης Αιτιάσεων αποτελεί διαδικαστικό και προπαρασκευαστικό έγγραφο, στο οποίο ορίζεται το αντικείμενο της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματική άσκηση των δικαιωμάτων άμυνας των επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων.

(www.philenews.com, 19/12/2014)