Σύντομα θα βρεθούμε πολύ στριμωγμένοι στις επιλογές μας σε σχέση με ζητήματα της εξωτερικής μας πολιτικής. Η δίχως έλεγχο μεγάλη εισροή μεταναστών στη χώρα και η αλλοίωση της εθνολογικής βάσης της κοινωνίας θα αρχίσει να αντανακλά σε θέματα που έχουν σχέση με την θέση της χώρας στην διεθνή σκακιέρα

Σύντομα θα βρεθούμε πολύ στριμωγμένοι στις επιλογές μας σε σχέση με ζητήματα της εξωτερικής μας πολιτικής. Η δίχως έλεγχο μεγάλη εισροή μεταναστών στη χώρα και η αλλοίωση της εθνολογικής βάσης της κοινωνίας θα αρχίσει να αντανακλά σε θέματα που έχουν σχέση με την θέση της χώρας στην διεθνή σκακιέρα. Το μουσουλμανικό κύμα που πλειοψηφεί στις τάξεις των παράνομων μεταναστών σταδιακά θα αρχίσει να παίζει σημαντικό ρόλο σε κάθε προσπάθεια ή πρωτοβουλία της χώρας στον εξωτερικό τομέα. Εφ όσον δεν έχουμε ακόμη ξεκαθαρίσει ποια είναι ακριβώς η πολιτική μας στον τομέα του χειρισμού της νέο-μουσουλμανικής (σε αντίθεση με τους μωαμεθανούς / Έλληνες πολίτες της Θράκης) μειονότητας της χώρας σύντομα θα βρεθούμε σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση. Κάθε απόφαση εξωτερικής πολιτικής θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν σημαντικές παραμέτρους της εσωτερικής κοινωνικής κατάστασης.

To γεγονός πως σύντομα θα υπάρχουν μερικές χιλιάδες δεύτερης γενιάς μουσουλμάνοι μετανάστες στην χώρα με απόλυτα δικαιώματα έλληνα πολίτη και δυνατότητα άσκησης εκλογικών καθηκόντων θα επιφέρει μεταβολές όχι απλά στο εκλογικό σώμα αλλά και στη δυνατότητα άσκησης εξωτερικής πολιτικής δίχως αναφορά στις ιδιαίτερες εθνικές και θρησκευτικές ευαισθησίες της μειονότητας. Συμμετοχή σε υπερθενικές επεμβάσεις σε χώρες της Μέσης Ανατολής η της ισλαμικής Ασίας θα είναι σχεδόν αδύνατες δίχως να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι πιέσεις του μουσουλμανικού στοιχείου της χώρας. Το ίδιο θα ισχύει και για λογής μέτρα στο εσωτερικό εφ όσον θα αναφέρονται σε αποφάσεις κοινωνικής, εκπαιδευτικής η αξιακής γενικότερα φύσης που θα άπτονται νοοτροπιών διαφορετικών από τις παραδοσιακά ελληνικές.

Σε πρόσφατη σοβαρότατη μελέτη του ο καθηγητής διεθνών σχέσεων του Πανεπιστημίου του Cambridge, Cristopher Hill (Το Εθνικό Συμφέρον υπό Αμφισβήτηση: Εξωτερική Πολιτική σε Πολυπολιτισμικές Κοινωνίες, Oxford University Press, 2013)* επισημαίνει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει συνολικά η Ευρώπη στις επιλογές της λόγω των πολυπληθών μουσουλμανικών κοινοτήτων στους κόλπους της και στο αλλοπρόσαλλο των πολιτικών που ακολουθούν οι κυβερνήσεις των κρατών – μελών απέναντί τους. Σημειώνει την μεγάλη ένταση στην Βρετανία ανάμεσα σε τρίτης γενιάς Ασιάτες που οδηγεί σε συγκρούσεις και τρομοκρατικές κινήσεις. Παράλληλα, επισημαίνει τα προβλήματα που εμφανίζονται σε χώρες όπως η Δανία, η Ολλανδία, και η Γερμανία με αφορμή συγκρούσεις ανάμεσα σέ διαφορετικές θρησκευτικές υποδιαιρέσεις μεταξύ μουσουλμάνων αλλά και απέναντι σε εκδηλώσεις που ενοχλούν τις ευαισθησίες τους (οι γελοιογραφίες του προφήτη η άλλες καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες).

Όλα αυτά προκαλούν αλλαγές σε προτεραιότητες εξωτερικής πολιτικής που οι χώρες υποχρεώνονται να ακολουθήσουν προκειμένου να εξασφαλίσουν συναίνεση και ηρεμία στο εσωτερικό τους. Αλλά και για να μπορέσουν να βρούν μια ισορροπία ανάμεσα σε ανταγωνιζόμενες στο εσωτερικό τους αξίες όπως ο πατριωτισμός, η ελευθερία, η ασφάλεια, η πολυμέρεια, η ανοχή, η συναίνεση και τα ατομικά δικαιώματα. Οι προκλήσεις δεν είναι λίγες.

Η Ευρώπη, όπως και οι χώρες – μέλη, έχουν να αντιμετωπίσουν μεγάλες εντάσεις και διλήμματα. Και δεν είναι λίγα αυτά που θα βρεθούν για χειρισμό στις αρμοδιότητες του Ελληνα επιτρόπου. Ηδη το κοινό ευρωπαικό αύριο είναι αρκετά σκοτεινό. Οι μουσουλμανικές μειονότητες θα αυξήσουν τις εντάσεις και στα εσωτερικά μέτωπα των ευρωπαικών κοινωνιών. Με άγνωστα αποτελέσματα.

*The National Interest in Question: Foreign Policy and Multicultural Societies.

*Ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος υπήρξε για πολλά χρόνια Βουλευτής, Υπουργός και Δήμαρχος Πειραιά. Από το 1994 έχει εγκαταλείψει την πολιτική κι απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, στην ενημέρωση και στον πανεπιστημιακό χώρο. Έχει διδάξει σε ΗΠΑ, Ρωσία και Ελλάδα ενώ υπήρξε visiting scholar του Κολλεγίου St. Edmund's του Πανεπιστημίου του Cambridge και δύο φορές εταίρος δημόσιας πολιτικής του μεγάλου ερευνητικού κέντρου Woodrow Wilson Center της Ουάσινγκτον. Διετέλεσε σύμβουλος της Ρωσικής Κυβέρνησης για ζητήματα Ανταγωνισμού και Απελευθέρωσης των Αγορών. Τώρα διευθύνει το Ινστιτούτο Διπλωματίας του Αμερικανικού Κολλεγίου της Ελλάδας (Deree) και διδάσκει Επικοινωνία και Ανάλυση Ρίσκου στον Πανεπιστήμιο του Καλίνινγκραντ (πρ. Konigsberg) στη Ρωσία.

(andrianopoulos.gr)