Μπορεί το 2013 το Ελεγκτικό Συνέδριο να απέρριψε την πώληση των δύο αεροσκαφών Airbus Α340 γιατί είχε θεωρήσει το τίμημα μικρό, αλλά το κόστος διακράτησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών ζημιώνει περισσότερο το ελληνικό Δημόσιο από το αν είχε συμβεί το αντίθετο
Μπορεί το 2013 το Ελεγκτικό Συνέδριο να απέρριψε την πώληση των δύο αεροσκαφών Airbus Α340 γιατί είχε θεωρήσει το τίμημα μικρό, αλλά το κόστος διακράτησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών ζημιώνει περισσότερο το ελληνικό Δημόσιο από το αν είχε συμβεί το αντίθετο.

Χθεσινή απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) ενέκρινε άλλα 220.000 ευρώ, ως δαπάνες για την περίοδο 28/5/2014 μέχρι 31/10/2014, προκειμένου τα δύο αεροσκάφη που βρίσκονται στο ενεργητικό του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προς πώληση να είναι αξιόπλοα και εν δυνάμει ικανά να προσελκύσουν αγοραστές. Ωστόσο, όσο οι εβδομάδες και οι μήνες κυλούν και τα αεροσκάφη μένουν απούλητα, τόσο δυσκολότερο θα είναι να βρεθούν αγοραστές, ή οι αγοραστές που θα βρεθούν θα δώσουν πολύ λιγότερα από τα 18 εκατ. δολ. που πρόσφερε η Apollo Αviation το 2013. 

Σημειώνεται ότι η παλαιότητα των αεροσκαφών της πρώην κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας είναι τέτοια, ώστε η Apollo Aviation σκόπευε να αξιοποιήσει τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, όχι για να προσφέρει υπηρεσίες μεταφοράς, αλλά για... ανταλλακτικά. Και παρόλο που τα συγκεκριμένα αεροσκάφη κόστισαν στο ελληνικό Δημόσιο περίπου 100 εκατ. ευρώ, σήμερα βρίσκονται εκτός παραγωγής και, σύμφωνα με τους ειδικούς, η συντήρησή τους είναι πανάκριβη. Το ελληνικό Δημόσιο δε, θέλει τα αεροσκάφη αξιόπλοα, με την προοπτική να βρεθεί κάποιος αγοραστής. Ωστόσο, όπως παρατηρούσαν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, το αναθεωρημένο τίμημα που πρόσφερε τότε η Apollo Aviation, πλέον θεωρείται άπιαστος στόχος.

Υπενθυμίζεται ότι η αμερικανική εταιρεία το 2012 είχε συμφωνήσει να καταβάλει 40,3 εκατ. δολ. (31 εκατ. ευρώ) για την απόκτηση τεσσάρων αεροσκαφών τύπου Airbus 340. Από αυτά η εταιρεία απέκτησε τα δύο αεροσκάφη, ενώ καθυστέρησε η παράδοση των άλλων δύο. Καθώς σημειώνονταν καθυστερήσεις στην πώληση των αεροσκαφών, το ΤΑΙΠΕΔ και η αγοράστρια εταιρεία οδηγήθηκαν στη σύναψη τροποποιητικής σύμβασης ύψους 18 εκατ. δολ. ΗΠΑ, αντί περίπου 20 εκατ. δολαρίων που ήταν η αρχική. Η νέα όμως αυτή σύμβαση δεν εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς έκρινε ότι ζημιώνει το ελληνικό Δημόσιο.

Eκτοτε, το ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρούν να βρουν αγοραστές χωρίς μέχρι στιγμής κάποιο θετικό αποτέλεσμα. Παράλληλα, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει πάνω από 1 εκατ. ευρώ, σε έξοδα... parking και συντήρησης για το αξιόπλοο των αεροσκαφών μόνο στη διάρκεια των τελευταίων 16 μηνών. Συγκεκριμένα, από τον Απρίλιο του 2013 μέχρι και τον Οκτώβριο το 2014 η ΔΕΑΑ έχει εγκρίνει δαπάνες 1,01 εκατ. ευρώ, που, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, δεν βαρύνουν τον προϋπολογισμό, αλλά τον λογαριασμό «Ελληνικό Δημόσιο - Λογαριασμός εσόδων από αποκρατικοποιήσεις». 

Το ποσό των 566.000 ευρώ βάρυνε την περίοδο 15/4/2013 έως 31/12/2013, ενώ το ποσό των 444.000 ευρώ βαρύνει την περίοδο 01/01/2014 έως 31/10/2014. Οι δαπάνες του Δημοσίου όμως είναι πολλαπλάσιες από τις προαναφερόμενες, αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη βρίσκονται στο ενεργητικό του ελληνικού Δημοσίου και είναι σταθμευμένα στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» από το 2009 που ιδιωτικοποιήθηκε η κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία.

(από την Εφημερίδα: "Η Καθημερινή")