Μερίδιο της «πίτας» των κατασκευαστικών έργων των χωρών του Αραβικού Κόλπου διεκδικούν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, καθώς οι επενδύσεις σε υποδομές είναι τεράστιες. Σύμφωνα με σχετική μελέτη που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, μόνο κατά το 2014, υπολογίζεται ότι στην εν λόγω περιοχή θα ανατεθούν κατασκευαστικά έργα προϋπολογισμού της τάξεως των 150 δισ. ευρώ, ποσό που είναι το υψηλότερο από την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2008 και αισθητά μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του 2013, που είχε διαμορφωθεί σε 123 δισ. ευρώ
Μερίδιο της «πίτας» των κατασκευαστικών έργων των χωρών του Αραβικού Κόλπου διεκδικούν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, καθώς οι επενδύσεις σε υποδομές είναι τεράστιες. Σύμφωνα με σχετική μελέτη που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, μόνο κατά το 2014, υπολογίζεται ότι στην εν λόγω περιοχή θα ανατεθούν κατασκευαστικά έργα προϋπολογισμού της τάξεως των 150 δισ. ευρώ, ποσό που είναι το υψηλότερο από την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2008 και αισθητά μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του 2013, που είχε διαμορφωθεί σε 123 δισ. ευρώ. Σημειωτέον ότι τα εν λόγω ποσά αφορούν έργα που θα πραγματοποιηθούν στις έξι χώρες-μέλη του Αραβικού Συμβουλίου του Κόλπου (GCC), δηλαδή σε Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Κουβέιτ, Μπαχρέιν και Ομάν.

Η εξέλιξη αυτή κρίνεται ιδιαίτερα θετική και για τις ελληνικές εταιρείες, οι οποίες ήδη κατά το τρέχον έτος έχουν κατορθώσει να αναλάβουν μερίδιο των εν λόγω έργων. Πριν από λίγους μήνες, ο όμιλος Ελλάκτωρ υπέγραψε, ως μέλος κοινοπραξίας, σύμβαση συνολικής αξίας 3,2 δισ. ευρώ, με τη συμμετοχή του ελληνικού ομίλου να διαμορφώνεται σε 32%, όντας ηγέτης τής εν λόγω κοινοπραξίας, στην οποία συμμετέχουν επίσης η ινδική πολυεθνική Larsen & Toubro, οι τουρκικές Yapi Merkezi και STFA και η εταιρεία Al Jaber Engineering από το Κατάρ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σύμβαση που αναλαμβάνει ελληνικός όμιλος στο εξωτερικό, ενισχύοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο κατά σχεδόν 1 δισ. ευρώ, σε 3,9 δισ. ευρώ συνολικά. Το έργο αφορά την κατασκευή της γραμμής «Gold Line Underground» του μετρό στην Ντόχα του Κατάρ.

Σημαντικά έργα στη Μέση Ανατολή έχει αναλάβει και ο όμιλος της J&P Αβαξ, σε συνεργασία με τη μητρική J&P Overseas. Κατά το τρέχον έτος έχει υπογράψει συμβάσεις για οδικά έργα στο Κατάρ και για την κατασκευή της δεύτερης φάσης του διεθνούς αεροδρομίου «Κουίν Αλία» στην Ιορδανία. Η αξία της συμμετοχής της ελληνικής εισηγμένης στα συγκεκριμένα έργα υπολογίζεται σε 322 εκατ. ευρώ. Συνολικά στη Μέση Ανατολή, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της J&P Αβαξ υπολογίζεται ότι προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ.

Παρότι, όπως ομολογούν στελέχη της αγοράς, οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες, για μια σειρά λόγων. Κατ’ αρχάς, οι τοπικές εταιρείες έχουν ωριμάσει κι έχουν αναπτυχθεί σημαντικά, κάτι που δεν ίσχυε πριν από μερικά χρόνια. Επιπλέον, ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο, λόγω της εισόδου, τα τελευταία χρόνια, κατασκευαστικών ομίλων από την Τουρκία, την Κίνα και τη Ν. Κορέα. Ταυτόχρονα, το υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος (π.χ. τραπεζικές εγγυήσεις κ.ο.κ.) εξακολουθεί να αποτελεί ζήτημα για όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή του Αραβικού Κόλπου. Αλλος ένας αστάθμητος παράγοντας που προστέθηκε τις τελευταίες εβδομάδες αφορά τη συνεχή υποχώρηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, μια ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη, καθώς αν αυτή η τάση διατηρηθεί για αρκετούς ακόμα μήνες, πιθανότατα θα οδηγήσει σε ματαίωση πολλές από τις δρομολογούμενες δημόσιες επενδύσεις υποδομών.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 25/10/2014)