Στην τελική ευθεία εισέρχεται η διαδικασία για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στη Socar, την κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, καθώς η ΡΑΕ ολοκλήρωσε την πιστοποίηση του Διαχειριστή ως ανεξάρτητου, με βάση τις οδηγίες της Ε.Ε. Απομένει η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η διαδικασία για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στη Socar, την κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, καθώς η ΡΑΕ ολοκλήρωσε την πιστοποίηση του Διαχειριστή ως ανεξάρτητου, με βάση τις οδηγίες της Ε.Ε. Απομένει η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ.

Οπως ανακοίνωσε χθες η ΡΑΕ, στις 25 Σεπτεμβρίου απέστειλε προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης την απόφασή της για την πιστοποίηση του Διαχειριστή τόσο υπό το παρόν ιδιοκτησιακό καθεστώς -θυγατρική της ΔΕΠΑ- όσο και υπό το επικείμενο, όταν δηλαδή θα έχει μέτοχο πλειοψηφίας με μερίδιο 66% τη Socar.

Η διαδικασία, που ξεκίνησε τον Ιανουάριο 2014, αποτελεί προαπαιτούμενο για την πώληση με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία για τον διαχωρισμό των ενεργειακών δικτύων.

Στο τελικό κείμενο η ΡΑΕ έλαβε υπόψη όλες τις παρατηρήσεις που είχε διατυπώσει στις 28 Ιουλίου 2014 η Κομισιόν και τις ενσωμάτωσε, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης που προβλέπει ότι η ΡΑΕ έχει πλέον την αρμοδιότητα να επιβάλει την αναστολή της άσκησης του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου, που η κάθετα ολοκληρωμένη επιχείρηση κατέχει στον ΔΕΣΦΑ (εν προκειμένω της Socar, μόλις μεταβιβαστούν οι μετοχές), σε περίπτωση που η εταιρεία ή οι μέτοχοί της προβούν σε κάποια ενέργεια ή στη λήψη απόφασης που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδος ή της Ε.Ε. Για τη συγκεκριμένη διάταξη χρειάστηκε να ψηφιστεί τροπολογία στη Βουλή. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις σχέσεις μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και του αγωγού ΤΑΡ, καθώς οι Αζέροι έχουν σημαντικό μερίδιο στο έργο.

Δίκτυο

Προβλέπεται ότι η ΡΑΕ οφείλει να διασφαλίζει ότι ο ΔΕΣΦΑ κατά την παροχή υπηρεσιών προς τον ΤΑΡ, είτε στο στάδιο της κατασκευής είτε της λειτουργίας, δεν θα ενεργήσει μεροληπτικά υπέρ του ΤΑΡ και κατά των υπόλοιπων χρηστών του δικτύου.

Κοινοτικές πηγές έχουν αποδώσει τη μεγάλη καθυστέρηση στην όλη διαδικασία στο ότι είναι η πρώτη μεταβίβαση ευρωπαϊκού διαχειριστή σε εταιρεία τρίτης χώρας υπό το καθεστώς της νέας οδηγίας, μίας οδηγίας που αρκετοί υποστηρίζουν ότι καταρτίστηκε για να εμποδίσει την είσοδο της Gazprom στην ευρωπαϊκή αγορά.

Το τίμημα ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ για το 66% των μετοχών που ανήκουν στα ΕΛΠΕ και το ελληνικό δημόσιο, στο οποίο παραμένει το υπόλοιπο 34%.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 30/09/2014)