Χωρίς αντιρρήσεις φαίνεται ότι «πέρασε» η πιστοποίηση της ΡΑΕ για τον ΔΕΣΦΑ από την Κομισιόν, γεγονός που συνιστά σιωπηρή αποδοχή της μεταβίβασής του ελληνικού Διαχειριστή στην αζερική Socar. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιες παρατηρήσεις – όπως αναμενόταν – ώστε να διευκολυνθεί η παράκαμψη των εμποδίων που αφορούν την μεταβίβαση και σχετίζονται με το τρίτο ενεργειακό πακέτο

Χωρίς αντιρρήσεις φαίνεται ότι «πέρασε» η πιστοποίηση της ΡΑΕ για τον ΔΕΣΦΑ από την Κομισιόν, γεγονός που συνιστά σιωπηρή αποδοχή της μεταβίβασής του ελληνικού Διαχειριστή στην αζερική Socar. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιες παρατηρήσεις – όπως αναμενόταν – ώστε να διευκολυνθεί η παράκαμψη των εμποδίων που αφορούν την μεταβίβαση και σχετίζονται με το τρίτο ενεργειακό πακέτο.

Την Τρίτη 29 Ιουλίου έληξε η δίμηνη προθεσμία που έχει στη διάθεσή της –από τις 29 Μαΐου - η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αξιολόγηση της πιστοποίησης του ΔΕΣΦΑ ως ανεξάρτητου Διαχειριστή υπό τον νέο του ιδιοκτήτη. Ωστόσο, το γεγονός ότι η Socar αποτελεί καθετοποιημένη εταιρεία, η οποία είναι ταυτόχρονα παράγει και εμπορεύεται αέριο, θεωρήθηκε ότι θα παρείχε το νομικό προηγούμενο στο ρωσικό κρατικό κολοσσό Gazprom, που αποτελεί ομοειδή εταιρεία, να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για διαχειριστές και εταιρείες διανομής αερίου στην ΕΕ, σε μία συγκυρία κατά την οποία η Ευρώπη επιχειρεί, υπό και την πίεση της Ουάσιγκτον, να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο.

Πληροφορίες θέλουν στις συστάσεις-παρατηρήσεις της Κομισιόν αναφορικά με την πιστοποίηση της ΡΑΕ να περιλαμβάνεται η πρόταση για περιορισμό των δικαιωμάτων ψήφου της αζερικής εταιρείας στον ΔΕΣΦΑ. Στόχος είναι η συμμόρφωση με τους κανόνες του κοινοτικού δικαίου που επιβάλλουν την ανεξαρτησία των διαχειριστών δικτύων αερίου ιδιαίτερα έναντι εταιρειών τρίτων προς την ΕΕ χωρών. Ειδικά η Οδηγία 2009/73 αναφέρει ότι «δεν θα πρέπει να επιτρέπεται σε πρόσωπα από τρίτες χώρες να ελέγχουν συστήματα μεταφοράς ή διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς παρά μόνο εφόσον συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές περί πραγματικού διαχωρισμού που ισχύουν εντός της Κοινότητας».

Ας σημειωθεί ότι η γνωμοδότησή της Κομισιόν δεν είναι δεσμευτική, ωστόσο δείχνει ότι θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar (έναντι 400 εκατ. ευρώ) να περιληφθεί της νομικής εκείνης φόρμουλας που θα την καταστήσει συμβατή προς το κοινοτικό δίκαιο, χωρίς, την ίδια στιγμή, να δίνει – ει δυνατόν - επιχειρήματα στην νομική «φαρέτρα» της Gazprom. Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία προβλέπει τη μεταβίβαση στη Socar του 66% του ΔΕΣΦΑ, ήτοι 31% που κατείχε το ΤΑΙΠΕΔ και 35% που κατείχαν τα ΕΛΠΕ.