Ανοιχτή στο ενδεχόμενο να επιτρέψει τη διέλευση του South Stream από την επικράτειά της εμφανίζεται η Τουρκία διά στόματος του υπουργού Ενέργειας της χώρας, Τανέρ Γιλντίζ, ώστε να αποτελέσει προορισμό για το ρωσικό φυσικό αέριο αντί για την Ιταλία

Ανοιχτή στο ενδεχόμενο να επιτρέψει τη διέλευση του South Stream από την επικράτειά της εμφανίζεται η Τουρκία διά στόματος του υπουργού Ενέργειας της χώρας, Τανέρ Γιλντίζ, ώστε να αποτελέσει προορισμό για το ρωσικό φυσικό αέριο αντί για την Ιταλία. Όπως αναφέρει το Reuters, o Γιλντίζ δήλωσε ότι πρόκειται να συζητήσει το θέμα με τον αναπληρωτή διευθυντή της ρωσικής εταιρείας Gazprom, Αλεξάντερ Μεντβέντεφ, την προσεχή Δευτέρα.

«Είμαστε ανοιχτοί στην αξιολόγηση κάθε αιτήματος για διέλευση του αγωγού από το έδαφος της Τουρκίας», είπε ο Γιλντίζ ενόψει της συνάντησής του με τον αναπληρωτή διευθυντή της Gazprom.

Ο παρών σχεδιασμός προβλέπει ότι ο αγωγός, μήκους 2.400 χιλιομέτρων, πρόκειται να περάσει απευθείας από τη Ρωσία στη Βουλγαρία μέσω Μαύρης Θάλασσας. Ωστόσο, μετά την ουκρανική κρίση, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Ετιγκερ ανακοίνωσε τον Μάρτιο το «πάγωμα» των συζητήσεων με τη Ρωσία για την αδειοδότηση του έργου.

Σύμφωνα με τα εναλλακτικά σχέδια, το σημείο εξόδου του αγωγού από τη Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να μετατοπιστεί από τη Βουλγαρία στην Ανατολική Θράκη. Με την επιλογή αυτή, αποφεύγεται το έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διευκολύνεται η τροφοδοσία με φυσικό αέριο των Στενών του Μαρμαρά, που είναι η περιοχή της Τουρκίας με τη μεγαλύτερη ζήτηση.

Όμως, πηγές της Gazprom χαρακτήρισαν σχεδόν απίθανη την πλήρη αλλαγή χωροθέτησης του αγωγού, καθώς αυτή θα συνεπαγόταν αύξηση του κόστους και καθυστερήσεις. Πολλά τμήματα του βουλγαρικού σκέλους του έργου έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης.

Αντ' αυτού, θα μπορούσε να παγώσει η επέκταση του αγωγού προς Δυσμάς και ο νέος, έστω και προσωρινός, προορισμός του αγωγού να είναι η Τουρκία. Η Τουρκία μπορεί να ξεπεράσει την Ιταλία ως δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης της Gazprom στην Ευρώπη - με πρώτο τη Γερμανία - και οι Τούρκοι έχουν ήδη ζητήσει επέκταση του Blue Stream, του αγωγού που μεταφέρει ρωσικό αέριο μέσω Μαύρης Θάλασσας στην Κεντρική Τουρκία , είπε σύμβουλος της Gazprom.

Η ζήτηση αερίου στην Ιταλία έφθασε στο απόγειό της το 2005, με 85 δισ. κυβικό μέτρα, ενώ έκτοτε έχει πέσει στα 77 δισ. κυβικά μέτρα, στα επίπεδα του 2000. Αντιθέτως, η ζήτηση αερίου στην Τουρκία έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2000, φθάνοντας τα 47 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ αναμένεται νέα αύξηση της ζήτησης για δημογραφικούς και οικονομικούς λόγους.

Παρά τις αμφιβολίες που έχει εκφράσει η ιταλική εταιρεία ENI, λόγω της εμπλοκής της Ρωσίας στην Ουκρανία, η απόληξη του South Stream στην Ιταλία μπορεί να κατασκευαστεί στο μέλλον, όταν οι εντάσεις στις σχέσεις Ευρώπης Ρωσίας εκτονωθούν και η ζήτηση στην Ιταλία ανακάμψει. «Μακροπρόθεσμα η Ιταλία εξακολουθεί να χρειάζεται ρωσικό αέριο γιατί ο άλλος μεγάλος προμηθευτής της, η Αλγερία, δυσκολεύεται να διατηρήσει τα επίπεδα παραγωγής», είπε ο σύμβουλος. «Γι’ αυτό η υποστήριξη προς τη Ρωσία παραμένει ισχυρή και δεν θα απέκλεια την επέκταση του South Stream σε δεύτερη φάση», προσέθεσε.