κ. Γιάννης Παπαθανασίου, Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών: Μονόδρομος η Πάταξη της Φοροδιαφυγής

κ. Γιάννης Παπαθανασίου, Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών: Μονόδρομος η Πάταξη της Φοροδιαφυγής
στον Γιάννη Παλαιολόγο
Τρι, 5 Μαΐου 2009 - 13:08
Ο κ. Παπαθανασίου ομολογεί ότι «υπήρχε και μια αδικαιολόγητη χαλάρωση στο φορολογικό μηχανισμό για ένα μικρό διάστημα», την οποία το οικονομικό επιτελείο έχει κινηθεί για να εξουδετερώσει. Ο υπουργός Οικονομίας μιλά για «πρωτόγνωρη» διεθνή κρίση, στην οποία ωστόσο η Ελλάδα «δείχνει ισχυρότερες αντοχές από τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης».

Ο κ. Παπαθανασίου ομολογεί ότι «υπήρχε και μια αδικαιολόγητη χαλάρωση στο φορολογικό μηχανισμό για ένα μικρό διάστημα», την οποία το οικονομικό επιτελείο έχει κινηθεί για να εξουδετερώσει. Ο υπουργός Οικονομίας μιλά για «πρωτόγνωρη» διεθνή κρίση, στην οποία ωστόσο η Ελλάδα «δείχνει ισχυρότερες αντοχές από τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης». Ο κ. Παπαθανασίου απορρίπτει το μέτρο αύξησης των συντελεστών φορολόγησης φυσικών προσώπων ως μη κοινωνικά δίκαιο σε συνθήκες υψηλής παραοικονομίας, ενώ υπεραμύνεται των νέων μέτρων της κυβέρνησης για το δημόσιο δανεισμό, τη στήριξη της οικοδομής και την αύξηση των δημόσιων εσόδων. Τέλος, αναφέρεται στο ΠΑΣΟΚ, κατηγορώντας το ότι δημαγωγεί εσκεμμένα και ότι παραπλανά τους πολίτες με προτάσεις που γνωρίζει ότι δεν είναι οικονομικά βιώσιμες.

Οι εαρινές προβλέψεις που ανακοίνωσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται να διαψεύδουν τις αισιόδοξες εκτιμήσεις της κυβέρνησης για θετικό ρυθμό ανάπτυξης το 2009. Πώς σχολιάζετε αυτή την εξέλιξη;

Κάθε νέα πρόβλεψη της Ε.Ε. είναι χειρότερη από την προηγούμενη, κι αυτό ισχύει για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης, και όχι μόνο για την Ελλάδα. Το γεγονός ότι τόσο η Ε.Ε. όσο και όλοι οι διεθνείς οργανισμοί αναγκάζονται να αναθεωρούν τις προβλέψεις τους από μήνα σε μήνα, και μάλιστα προς το δυσμενέστερο, επιβεβαιώνει ότι η πρωτόγνωρη αυτή κρίση που βιώνει η παγκόσμια οικονομία εξακολουθεί να εξελίσσεται πέρα από κάθε πρόβλεψη, προκαλώντας επιπτώσεις σε όλες τις χώρες. Η Ελλάδα, αν και προβλέπεται -σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ε.Ε.- ότι θα παρουσιάσει και αυτή αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης -0,9% το 2009, δείχνει ισχυρότερες αντοχές από τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης, όπου κατά μέσο όρο προβλέπεται ανάπτυξη -4%.

Η διαφορά πρόβλεψης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (-0,9%) και της Ελλάδας (1,1%) εξηγεί και τις διαφορές των προβλέψεων για το δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. Ωστόσο, οι νεότερες προβλέψεις της Επιτροπής δεν λαμβάνουν υπόψη τα πρόσφατα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για την ενίσχυση των ρυθμών ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, όπως είναι τα μέτρα για την τόνωση του οικοδομικού κλάδου, της αγοράς αυτοκινήτου και της απασχόλησης. Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση, όπως έχει δηλώσει, θα αξιολογήσει τον Ιούνιο την πορεία της οικονομίας και, αν χρειασθεί, θα προχωρήσει στις αναγκαίες προσαρμογές, προκειμένου να υλοποιηθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί.

Οι κυβερνήσεις, μεταξύ άλλων, των ΗΠΑ, της Βρετανίας και της Ιρλανδίας στρέφονται στην αύξηση φορολογικών συντελεστών για τους πιο εύπορους, για την αντιμετώπιση της κρίσης. Κρίνετε ότι αυτό το μέτρο θα μπορούσε να βοηθήσει στην καταπολέμηση των ελλειμμάτων στην Ελλάδα; Σκοπεύετε να το προωθήσετε;

Η κυβέρνηση έχει νομοθετήσει τη σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών κατά 1% κατ' έτος από το 2009 ως το 2014 στα φυσικά πρόσωπα. Και κατά 1% κατά έτος το συντελεστή φορολογίας για τις επιχειρήσεις από το 2010 ως το 2014. Σε μια οικονομία υψηλής παραοικονομίας το να επιβαρύνεις τους ειλικρινείς φορολογούμενους δεν αποτελεί κοινωνικά δίκαιο μέτρο. Αντιθέτως, η μείωση των συντελεστών είναι ένα επιπλέον κίνητρο για να εντάξεις την παραοικονομία στη νόμιμη οικονομία.

Για τη μείωση των ελλειμμάτων γνωρίζετε ότι η κυβέρνηση εφαρμόζει ήδη μια σειρά από μέτρα. Έχουμε προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα δραστικών περικοπών των κρατικών δαπανών, επιβάλλοντας παράλληλα και μια έκτακτη εισφορά στους πιο εύπορους. Προχωρούμε, όμως, ταυτόχρονα και σε δραστικές αλλαγές στο φορολογικό μηχανισμό, προκειμένου να κερδίσουμε τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής. Και βέβαια, υλοποιούμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, που αποφέρουν σημαντικό οικονομικό όφελος για το Δημόσιο και τους φορολογούμενους πολίτες και παράλληλα ενισχύουν ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη. Η Ολυμπιακή Αεροπορία, για παράδειγμα, εκεί που μας έβαζε μέσα ένα εκατομμύριο ευρώ την ημέρα, από το 2009 θα μας αποδίδει τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ ετησίως.

Η αύξηση του ελλείμματος, από τις προβλέψεις περί 1,6% του ΑΕΠ στον προϋπολογισμό του 2008 (για τον οποίο, ας μην ξεχνάμε, διενεργήθηκαν πρόωρες εκλογές) στην πραγματικότητα του 5%, είναι δυνατόν να αποδοθεί εξολοκλήρου στη διεθνή κρίση ή μήπως αποτελεί εν μέρει σύμπτωμα δημοσιονομικού εκτροχιασμού;

Όταν υπάρχει κρίση, τα έσοδα μειώνονται και οι ανάγκες για κρατικές δαπάνες αυξάνονται. Δεν υπάρχει, όμως, αμφιβολία ότι υπήρχε και μια αδικαιολόγητη χαλάρωση στο φορολογικό μηχανισμό για ένα μικρό διάστημα. Θέσαμε σε επιτήρηση το φορολογικό μηχανισμό, προχωρήσαμε σε αντικαταστάσεις και θέτουμε συγκεκριμένους στόχους, με βάση τους οποίους αξιολογούμε τους διευθυντές των εφοριών. Και από τα αποτελέσματα που έχουμε δει το τελευταίο διάστημα φαίνεται ότι κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Θα ήθελα, όμως, να επισημάνω ότι πριν από λίγους μήνες κάποιοι κινδυνολογούσαν ότι η χώρα μας δεν θα μπορούσε να δανεισθεί από τις διεθνείς αγορές. Προέβλεπαν, μάλιστα, ότι θα χρειαζόταν να καταφύγουμε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Όλες αυτές οι Κασσάνδρες διαψεύσθηκαν, αφού μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2009 πετύχαμε να καλύψουμε όλο το δανειακό πρόγραμμα του έτους. Για να θωρακίσουμε, όμως, τη χώρα απέναντι σε μια ενδεχόμενη νέα επιδείνωση της κρίσης, αποφασίσαμε, αν και δεν τα έχουμε ανάγκη, να προχωρήσουμε στην άντληση επιπλέον 8 δισ. ευρώ, φθάνοντας το συνολικό δανεισμό του έτους στα 50 δισ. ευρώ. Δημιουργούμε ουσιαστικά ένα μαξιλάρι ασφαλείας, λειτουργώντας υπεύθυνα και με κινήσεις που εξυπηρετούν το συμφέρον της χώρας. Κάτι που σίγουρα δεν ισχύει για όσους συνεχίζουν ανεύθυνα να καταστροφολογούν, βάζοντας πάνω από όλα το κομματικό τους συμφέρον.

Ετοιμάζεστε για ρύθμιση χρεών των νοσοκομείων του ΕΣΥ η οποία δεν θα εμφανιστεί στο έλλειμμα. Πώς συμβιβάζεται αυτή η απόφαση με τη συμπερίληψή τους στο έλλειμμα με τη δημοσιονομική απογραφή του 2004, που οδήγησε τη χώρα σε επιτήρηση από τις Βρυξέλλες;

Η ρύθμιση των οφειλών των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές αφορά ποσά που ήδη έχουν εγγραφεί στα δημοσιονομικά ελλείμματα των περασμένων ετών, στα οποία αντιστοιχούσαν. Η ρύθμιση θα γίνει, μάλιστα, σε συνεργασία με το τραπεζικό σύστημα. Αυτά που θα προηγηθούν είναι ο έλεγχος των τιμολογίων από τα λογιστήρια των νοσοκομείων, η διασταύρωση των οφειλών με τους προμηθευτές, η εκκαθάριση της δαπάνης, καθώς και ο σχετικός έλεγχος νομιμότητας και πληρότητας των δικαιολογητικών από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να μπορεί να προχωρήσει κανείς με απόλυτη διαφάνεια στην οριστική εξόφληση της συγκεκριμένης, αναγνωρισμένης οφειλής.

Είστε αισιόδοξος ότι η ενίσχυση της ρευστότητας των τραπεζών από την κυβέρνηση θα διοχετευθεί σύντομα στην πραγματική οικονομία; Είναι βάσιμες οι ενστάσεις των τραπεζών εξαιτίας των οποίων έχει καθυστερήσει η απορρόφηση των 28 δισ.;

Είμαστε σε μια διαρκή διαβούλευση με τις τράπεζες προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι μέχρι και το τελευταίο ευρώ από το πρόγραμμα ενίσχυσης της ρευστότητας θα φθάσει στις επιχειρήσεις και στους πολίτες. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Και όταν αυτά αλλάζουν, όλοι κάνουμε τις αναγκαίες προσαρμογές. Επιπλέον, πιστεύω ότι θα βοηθήσουν και τα μέτρα που εξαγγείλαμε για την ενίσχυση της οικοδομής.

Πώς απαντάτε στην κριτική ότι τα μέτρα για την οικοδομή είναι ανεπαρκή, από φορείς που περίμεναν κάτι πιο θεαματικό; Ειδικότερα, πώς θα λειτουργήσει το μέτρο κάλυψης του 1/4 στεγαστικών ώστε να προστατευθεί το Δημόσιο από ενδεχόμενη πτώση της τιμής των ακινήτων την αγορά των οποίων επιδοτεί; Είστε πεπεισμένος ότι το μέτρο θα ενισχύσει την προσφορά στεγαστικών δανείων από τις τράπεζες;

Κάθε κριτική είναι δεκτή. Όχι όμως και η κριτική αυτών που ήθελαν να προωθήσουμε διατάξεις με τις οποίες ουσιαστικά θα δίναμε ασυλία στο μαύρο χρήμα της παραοικονομίας, προκειμένου να επενδυθεί στην οικοδομή. Αν δεν το έχουν αντιληφθεί, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει τη μάχη για να περιορίσει την παραοικονομία και όχι να νομιμοποιήσει τη φοροδιαφυγή. Η κυβέρνηση έχει μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές σε επιχειρήσεις και πολίτες και πρόκειται να τους μειώσει περαιτέρω ως και 5% μέχρι το 2014. Δεν πρόκειται, όμως, να ανοίξουμε κανένα παράθυρο στην παραοικονομία.

Σε ό,τι αφορά τον κίνδυνο που αναλαμβάνει το Δημόσιο, παρέχοντας εγγύηση στο 25% του στεγαστικού δανείου, σε περίπτωση που μειωθούν οι τιμές των ακινήτων, θέλω να πω το εξής: Ανεξάρτητα από το αν οι τιμές των ακινήτων θα ανέβουν ή θα μειωθούν, τα στεγαστικά δάνεια είναι μακροπρόθεσμα. Και όσο αυτά αποπληρώνονται, περιορίζεται αντίστοιχα και το ποσό που έχει εγγυηθεί το Δημόσιο. Συνεπώς το ρίσκο του Δημοσίου είναι ελάχιστο. Γενικότερα, πιστεύω ότι με τα μέτρα που ανακοινώσαμε θα υπάρξει αναθέρμανση της αγοράς των στεγαστικών δανείων. Και είμαι βέβαιος ότι αυτό θα αποδειχθεί στην πράξη.

Στην προσπάθεια αναζήτησης εσόδων έχετε προχωρήσει σε τουλάχιστον αμφιλεγόμενες λύσεις («τακτοποίηση» ημιυπαίθριων, νομιμοποίηση καταπατημένων εκτάσεων, παραχώρηση με πολύ χαλαρούς όρους του αιγιαλού στους ΟΤΑ). Δεν φοβάστε ότι τα μακροπρόθεσμα κόστη, όσον αφορά το μήνυμα κρατικής ανοχής προς την παρανομία και την περιβαλλοντική υποβάθμιση, θα είναι μεγαλύτερο από τα όποια βραχυπρόθεσμα οικονομικά οφέλη;

Κατ' αρχήν, στην ερώτησή σας περιλαμβάνετε και θέματα στα οποία δεν έχουν ανακοινωθεί ρυθμίσεις. Επομένως δεν μπορούμε ως προς αυτά να κάνουμε συγκεκριμένα σχόλια. Αυτό που θέλω, όμως, να τονίσω είναι ότι δεν υπάρχει καμία ανοχή στην παρανομία και όσοι λάβουν αυτό το μήνυμα απατώνται. Αυτό που ζημιώνει πραγματικά και το περιβάλλον και την οικονομία και κυρίως τους ίδιους τους πολίτες είναι το να διαιωνίζονται ασάφειες και εκκρεμότητες. Αυτά είναι που ανοίγουν το δρόμο σε όσους θέλουν να αυθαιρετήσουν και να παρανομήσουν. Αυτά είναι που ευνοούν την αδιαφάνεια, τη διαφθορά και τις συναλλαγές κάτω από το τραπέζι.

Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι έχει και τον τρόπο και τη βούληση να θέσει τέλος σ' αυτή την κατάσταση. Θα αναφέρω μόνο ότι με την κυβέρνηση αυτή η χώρα μας αποκτά επιτέλους το Κτηματολόγιο, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και μία δεκαετία. Με την κυβέρνηση αυτή η χώρα αποκτά επιτέλους έναν ολοκληρωμένο Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό, με ειδικά πλαίσια για τον τουρισμό, για τη βιομηχανία και τις ΑΠΕ. Με σαφείς και ξεκάθαρους κανόνες, που δεν αφήνουν περιθώρια για ελαστικές ερμηνείες και παρακάμψεις.

Μετά από μία απογοητευτική αρχή στην αύξηση εσόδων του Δημοσίου στους δύο πρώτους μήνες του 2009, ο ρυθμός επιταχύνθηκε σημαντικά το Μάρτιο και υπάρχουν αισιόδοξες ενδείξεις και για τον Απρίλιο. Βλέπετε συνέχεια των θετικών αυτών τάσεων; Αποτελούν οι τάσεις αυτές ένδειξη ότι αρχίζει και αποδίδει καρπούς η πρακτική διασταύρωσης στοιχείων των φορολογουμένων;

Όταν σε μια εποχή κρίσης καταφέρνεις τους δύο πρώτους μήνες εφαρμογής των μέτρων που αποφασίστηκαν να πετυχαίνεις αύξηση των εσόδων, αυτό δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι είσαι στη σωστή κατεύθυνση. Όμως, δεν έχουμε κανένα περιθώριο για εφησυχασμό. Το αντίθετο. Οι προσπάθειες πρέπει να ενταθούν και η μάχη με τη φοροδιαφυγή να έχει πρακτικό αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος.

Τι μέτρα λαμβάνονται για την πάταξη της διαφθοράς εντός του σώματος των εφοριακών, που οδηγεί σε επιλεκτικούς ελέγχους ορισμένων επιχειρήσεων και σε διευθετήσεις «κάτω από το τραπέζι»;

Κάθε ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία παραπέμπεται αμέσως στο πειθαρχικό. Οι διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου έχουν πλέον μπει σε τελείως διαφορετική βάση. Και δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια περισσότεροι από 200 υπάλληλοι είτε έχουν απολυθεί και έχουν υποστεί τις προβλεπόμενες ποινικές είτε τους έχουν επιβληθεί άλλες κυρώσεις.

Σύμφωνα με την απολογιστική έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα ανείσπρακτα ποσά από φόρους που έχουν καταλογισθεί, τέλη και λοιπά έσοδα στο τέλος του 2008 έφταναν τα 35 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 3,5 δισ. διαγράφηκαν λόγω παραγραφής του δικαιώματος είσπραξης. Τι γίνεται για να βελτιωθεί η εισπρακτική ικανότητα του κράτους;

Τρεις είναι οι πηγές αυτών των βεβαιωθέντων φόρων. Η πρώτη είναι οι βεβαιωθέντες φόροι από επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πτωχεύσει. Η δεύτερη είναι βεβαιωθέντες φόροι από προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις τύπου Ολυμπιακής ή ΟΣΕ. Και η τρίτη αφορά επιχειρήσεις οι οποίες είναι ενεργές. Συνεπώς η δυνατότητα είσπραξης αφορά μόνο την τελευταία πηγή.

Μέχρι σήμερα, όμως, οι εφορίες δεν είχαν ένα οργανωμένο δικαστικό τμήμα, προκειμένου να ερευνήσει και να εντοπίσει περιουσιακά στοιχεία αυτών που χρωστούν στο Δημόσιο. Αυτόν το σκόπελο τον ξεπερνάμε με τη θεσμοθέτηση της δυνατότητας οι εφορίες να αξιοποιούν εξειδικευμένους συμβούλους για την πλήρη αναβάθμιση του συστήματος που αφορά τη βελτίωση των μεθόδων παρακολούθησης, ειδοποίησης και είσπραξης των ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών. Πρόκειται για μια μόνιμη διαρθρωτική αλλαγή, η οποία θα συμβάλει στην οριστική αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Μόνο το 2009 στοχεύουμε να εισπράξουμε 1,8 δισ. ευρώ.

Πώς σχολιάζετε την άποψη ότι η ΝΔ, ιδιαίτερα στην πρώτη κυβερνητική της θητεία, έχασε μία κρίσιμη ευκαιρία, σε πολύ ευνοϊκές οικονομικές συνθήκες, να προωθήσει τις δομικές αλλαγές στην οικονομία και στη δημόσια διοίκηση, που θα την έκαναν πιο ανταγωνιστική και λιγότερο ευάλωτη στην παγκόσμια ύφεση;

Ασφαλώς μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα. Όμως, δεν υιοθετώ μηδενιστικές απόψεις. Θα μπορούσα να απαριθμήσω πολλές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, για παράδειγμα, η πώληση της Ολυμπιακής, η παραχώρηση σε ιδιώτη της Προβλήτας ΙΙ και η υποχρέωση του αναδόχου για την κατασκευή και τη λειτουργία της Προβλήτας ΙΙΙ του ΟΛΠ, ο ΟΤΕ, η ασφαλιστική μεταρρύθμιση με την ενοποίηση 155 ταμείων σε 13, ο νόμος περί ΔΕΚΟ και πολλές άλλες. Αλλά τότε είναι σίγουρο ότι δεν θα μας αρκούσε ο περιορισμένος χώρος που έχουμε.

Η τρέχουσα διεθνής κρίση είναι άνευ προηγουμένου στη μεταπολεμική περίοδο. Συμφωνείτε με την άποψη ότι σηματοδοτεί το τέλος της εποχής του καπιταλισμού της απορρύθμισης, που ξεκίνησε πριν από περίπου 30 χρόνια, και την επιστροφή του κράτους ως ρυθμιστή της οικονομίας; Πώς θα επηρέαζε μια τέτοια αλλαγή το ελληνικό πολιτικό σκηνικό;

Από την εποχή που ήμουν στο υπουργείο Ανάπτυξης υποστήριζα ότι ελεύθερη αγορά δεν σημαίνει και ασύδοτη αγορά. Πίστευα και πιστεύω ότι η ελεύθερη αγορά μπορεί να παράγει καλύτερα αποτελέσματα, αν ταυτόχρονα υπάρχει και αυστηρή εποπτεία. Σας θυμίζω ότι ως υφυπουργός Ανάπτυξης αφαίρεσα την άδεια σε 8 ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες δεν τηρούσαν το νόμο και δεν σέβονταν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους ασφαλισμένους τους. Υποχρέωσα τις ασφαλιστικές εταιρείες να προχωρήσουν σε μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου, προκειμένου να τηρούν τα όρια φερεγγυότητας. Για πρώτη φορά η Επιτροπή Ανταγωνισμού άρχισε να βάζει πρόστιμα σε μεγάλες επιχειρήσεις για παραβίαση των όρων ανταγωνισμού. Και για πρώτη φορά η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή άρχισε να βάζει πρόστιμα σε τράπεζες, γιατί παραβίαζαν νόμιμα δικαιώματα των καταναλωτών. Θέλω να πω ότι δεν αρκεί να υποστηρίζεις τον αυστηρό έλεγχο της αγοράς, αλλά θα πρέπει να το δείχνεις και με τα πεπραγμένα σου.

Κυβερνητικά σκάνδαλα, «γαλάζια» και «πράσινα», εξακολουθούν να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Πώς μπορεί να πείσει η κυβέρνηση ότι διαχειρίζεται αποτελεσματικά το δημόσιο χρήμα, όταν αποκαλύπτονται πρακτικές σαν τη στρεβλή κατανομή των επιδοτήσεων στις άγονες γραμμές;

Είμαι πολιτικός και όχι δικαστής. Και θα σας απαντήσω πολιτικά. Ενώ το ΠΑΣΟΚ κουκούλωνε κάθε σκάνδαλο, αυτή η κυβέρνηση έχει στείλει όλες τις υποθέσεις στους αρμόδιους δικαστές. Και αυτή είναι η θεμελιώδης διαφορά για μια παράταξη η οποία επιθυμεί τη διαφάνεια και την τιμωρία όσων δεν τηρούν το νόμο. Στην πράξη και όχι στα λόγια. Και κάτι ακόμα. Όταν η χώρα αντιμετωπίζει την πιο σοβαρή διεθνή κρίση, το πρώτο ζητούμενο είναι οι πολιτικοί να ασχολούνται με τη δουλειά τους και οι δικαστικοί με τη δική τους. Οι πολιτικοί οφείλουν να κάνουν αυτό που πρέπει, για να κερδίσουμε τη μάχη με την κρίση. Και οι δικαστικοί να κάνουν καλά τη δουλειά τους, για να εφαρμόζεται ο νόμος.

Το ΠΑΣΟΚ έχει υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της κρίσης. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα αδύνατα σημεία της προσέγγισης του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Ποιες προτάσεις παρουσιάζουν σημαντικό ενδιαφέρον;

Το ΠΑΣΟΚ, σε μια εποχή κρίσης, έχει καταθέσει ένα πρόγραμμα το οποίο αυξάνει το έλλειμμα και το δανεισμό της χώρας κατά 11 δισ. ευρώ τουλάχιστον. Θεωρώ ότι το ΠΑΣΟΚ δημαγωγεί εσκεμμένα. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι δεν καταλαβαίνει τι λέει και τι προτείνει. Ενώ ξέρει τις πραγματικές δυσκολίες, παραπλανά συνειδητά τους πολίτες. Δεν μπορείς, για παράδειγμα, να ζητάς την κατάργηση του ΕΤΑΚ και την επαναφορά της Φορολογίας Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, για να αυξήσεις δήθεν τα έσοδα του κράτους, όταν τα έσοδα από το ΕΤΑΚ είναι τετραπλάσια από τα έσοδα Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος και ίσχυε μέχρι και μερικά χρόνια πριν. Δεν μπορείς σε μια περίοδο μείωσης της ζήτησης, πτώσης κερδών, αύξησης απολύσεων και έντονου διεθνούς ανταγωνισμού να προτείνεις την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων. Δεν μπορείς σε μια εποχή πτώσης των εσόδων και αύξησης των αναγκών για κρατικές δαπάνες να προτείνεις περισσότερες προσλήψεις στο Δημόσιο.

Δεν χωράει αμφιβολία. Την ώρα που το ΠΑΣΟΚ δημαγωγεί, η κυβέρνηση λαμβάνει γενναίες και κοινωνικά δίκαιες αποφάσεις για να θωρακίσει την εθνικής μας οικονομία. Ενώ ταυτόχρονα στηρίζει τους οικονομικά ασθενέστερους συμπολίτες μας και προχωρά σε στοχευμένα μέτρα για την αναθέρμανση της αγοράς. Αυτή είναι και η διαφορά. Μια διαφορά ευθύνης και ανευθυνότητας. Ασφάλειας και ανασφάλειας. Ειλικρίνειας και δημαγωγίας.

(Συνέντευξη του κ. Γιάννη Παπαθανασίου, Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών στον κ. Γιάννη Παλιολόγο, από την εφημερίδα "City Press", 05/05/2009)