ΥΠΕΝ: Στα € 80 Εκατ. το Συνολικό Όφελος από τη Διασύνδεση των Κυκλάδων τον Πρώτο Χρόνο Λειτουργίας

ΥΠΕΝ: Στα € 80 Εκατ. το Συνολικό Όφελος από τη Διασύνδεση των Κυκλάδων τον Πρώτο Χρόνο Λειτουργίας
energia.gr
Τρι, 20 Μαρτίου 2018 - 08:53
Ως έργο «εξαιρετικού ενδιαφέροντος για την οικονομία της χώρας» χαρακτηρίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, επισημαίνοντας ότι το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος, ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης, προσεγγίζει τα € 80 εκατ.

Ως έργο «εξαιρετικού ενδιαφέροντος για την οικονομία της χώρας» χαρακτηρίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, επισημαίνοντας ότι το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος, ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης, προσεγγίζει τα € 80 εκατ.

Σε σχετική ενημέρωσή του με αφορμή τα χθεσινά εγκαίνια της πρώτης φάσης της διασύνδεσης, το υπουργείο επισημαίνει ότι το έργο αυτό θα εξασφαλίσει την αξιόπιστη και επαρκή τροφοδότηση των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια για τις προσεχείς δεκαετίες.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε € 245 εκατ., με συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη χρηματοδοτική στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Στόχοι της διασύνδεσης, όπως αναφέρει το ΥΠΕΝ, είναι:

  • η αξιόπιστη και επαρκής τροφοδότηση των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια, ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα, δίνοντας παράλληλα πρόσθετη ώθηση στη τουριστική δραστηριότητα
  • η μείωση της επιβάρυνσης που προκαλείται στο περιβάλλον από τους πετρελαϊκούς σταθμούς παραγωγής
  • η μείωση του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά όλης της χώρας μέσω του περιορισμού των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που αντανακλούν εν πολλοίς το αυξημένο κόστος ηλεκτροπαραγωγής των μη διασυνδεδεμένων νησιών

«Οι μελέτες για τη διασύνδεση νησιών του Αιγαίου έχουν εκπονηθεί από τη ΔΕΗ ήδη από τη δεκαετία του ’70. Στη συνέχεια τα σχέδια αυτά παρέμεναν ασκήσεις επί χάρτου, παρόλο που μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ οι καταναλωτές επιβαρύνονται κάθε χρόνο με ένα ποσό € 500-800 εκατ. (ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου) για την τροφοδοσία με ντίζελ ή μαζούτ των πετρελαϊκών σταθμών στα νησιά. Αυτό πλέον θα σταματήσει, ελαφρύνοντας τους λογαριασμούς των καταναλωτών σε όλη τη χώρα», υπογραμμίζει το υπουργείο.

«Με την ηλέκτριση της Σύρου, της Πάρου και σύντομα της Μυκόνου κλείνει η Α΄ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ δρομολογεί με ταχείς ρυθμούς τις διαδικασίες για τη Β’ Φάση που προβλέπει αφενός την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού της Νάξου, αφετέρου την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Άνδρου-Τήνου και Άνδρου-Λιβαδιού (Εύβοια).

Ο ΑΔΜΗΕ αποφάσισε πρόσφατα την επίσπευση κατά δυο χρόνια της Γ’ Φάσης της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (που περιλαμβάνει την πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου), ώστε το έργο να περατωθεί το 2020 αντί για το 2022.

Με την ολοκλήρωση και της Γ΄ Φάσης θα μεγιστοποιηθούν τα οφέλη της διασύνδεσης, με τη σωρευτική εξοικονόμηση πόρων να υπολογίζεται σε € 2,7 δισ. σε ορίζοντα 20ετίας, εξασφαλίζεται δε πλήρης αξιοπιστία τροφοδότησης μεγάλου μέρους των Κυκλάδων.

Τέλος, ο ΑΔΜΗΕ ετοιμάζεται να εντάξει στο μακροχρόνιο προγραμματισμό των έργων του (όπως αυτός αποτυπώνεται στο επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2019-2028) και τη Δ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που περιλαμβάνει νησιά των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων», καταλήγει το ΥΠΕΝ.