Η ετήσια κατανάλωση ενέργειας των δήμων μπορεί να περιοριστεί έως και 60% μόνο με την αλλαγή λαμπτήρων. Ο οδοφωτισμός είναι ο δεύτερος κατά σειρά, μετά τα αντλιοστάσια, μεγαλύτερος καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας στους δήμους και οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών στον τομέα του φωτισμού δίνουν τη δυνατότητα σημαντικής εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ετήσια κατανάλωση ενέργειας των δήμων μπορεί να περιοριστεί έως και 60% μόνο με την αλλαγή λαμπτήρων. Ο οδοφωτισμός είναι ο δεύτερος κατά σειρά, μετά τα αντλιοστάσια, μεγαλύτερος καταναλωτής ηλεκτρικής ενέργειας στους δήμους και οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών στον τομέα του φωτισμού δίνουν τη δυνατότητα σημαντικής εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος του ΚΑΠΕ (Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας) κ. Βασίλης Τσολακίδης, μιλώντας προ ημερών από το βήμα του συνεδρίου της Α Energy για τον αναπτυξιακό τομέα του οδοφωτισμού, έως σήμερα έχουν κατατεθεί για χρηματοδότηση στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων 45 μελέτες από δήμους και δύο από περιφέρειες για έργα οδοφωτισμού. Ακόμη 15 μελέτες έχουν υποβληθεί στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προκειμένου να προχωρήσουν ως έργα ΣΔΙΤ.

Από την αξιολόγηση που έκαναν οι ειδικοί επιστήμονες του ΚΑΠΕ στα στοιχεία των μελετών, κάνοντας αναγωγή σε όλη τη χώρα, προέκυψε ότι, η συνολική κατανάλωση ενέργειας, με τον σημερινό συμβατικό οδοφωτισμό, ανέρχεται σε 335 MW ισχύος.

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τσολακίδης καταδεικνύουν ότι, η μέση κατανάλωση ισχύος ανά κάτοικο είναι 30 Watt, με συνέπεια η ετήσια κατανάλωση να διαμορφώνεται στις 1.345.000 μεγαβατώρες (ετήσια κατανάλωση 335 Μ W x 11 ώρες x 365 μέρες/χρόνο). Έτσι το ετήσιο κόστος του οδοφωτισμού (1.345.000 Μ Wh/έτος χ 165 Ε / Μ Wh) διαμορφώνεται στα 222 εκατ. ευρώ, δηλαδή 20 ευρώ ανά κάτοικο.

Όπως τόνισε ο κ. Τσολακίδης, αν προχωρήσουν έργα οδοφωτισμού, τότε μπορεί να γίνει εξοικονόμηση ενέργειας έως και 60% τόσο σε ισχύ, όσο και σε κατανάλωση και σε αντίστοιχο λειτουργικό κόστος. Αν οι συμβατικοί λαμπτήρες αντικατασταθούν με LED, τότε η νέα καταναλωτική ισχύς οδοφωτισμού στους ΟΤΑ (Α΄και Β΄ βαθμού) μπορεί να μειωθεί στα 134 Μ W, τα οποία αναλογούν σε 12 Watt ανά κάτοικο.

Από τα επεξεργασμένα στοιχεία του ΚΑΠΕ προκύπτει ότι, το νέο ετήσιο κόστος μπορεί να περιοριστεί στα 89.000.000 ευρώ, που αντιστοιχεί σε 8 ευρώ ανά κάτοικο/έτος. Έτσι η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει τα 133.000.000 ευρώ ανά έτος (συμβατικό ετήσιο κόστος 222.000.000 ευρώ μείον νέο ετήσιο κόστος LED 89.000.000 ευρώ).

Σύμφωνα με το ΚΑΠΕ, εκτιμάται ότι το μέσο κόστος προμήθειας και τοποθέτησης LED θα ανέλθει σε πέντε ευρώ ανά Watt ισχύος, με το μέσο κόστος ανά κάτοικο να φτάνει περίπου τα 60 ευρώ και το κόστος των έργων να διαμορφώνεται στα 670 εκατ. ευρώ. Ο χρόνος απόσβεσης του κόστους επενδύσεων (βάσει της αναμενόμενης εξοικονόμησης) εκτιμάται σε πέντε έτη.

Ο οδοφωτισμός στην Ελλάδα σήμερα περιγράφεται από την έλλειψη εθνικής και περιφερειακής στρατηγικής στον φωτισμό δημοσίων χώρων. Δεν υπάρχει σωστή μελέτη και σχεδίαση, ενώ καταγράφεται χαμηλή διείσδυση νέων τεχνολογιών φωτισμού, υπερφωτισμένες οδοί, σημαντική απόκλιση μεταξύ των πραγματικών τιμών της προμήθειας φωτιστικών σωμάτων και των τιμών των τιμολογίων δημοσίων έργων, δυσκολία αξιολόγησης και λήψης απόφασης από τους εμπλεκόμενους στα θέματα οδοφωτισμού κ.ά.

Γι΄ αυτό το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ολοκλήρωσε την επεξεργασία και προχωρά το αμέσως επόμενο διάστημα στις τυπικές διαδικασίες για τη δημοσίευση τεχνικής οδηγίας με τίτλο «Οδηγίες Σχεδιασμού και Ελέγχου Εγκαταστάσεων Οδοφωτισμού». Η νέα τεχνική οδηγία του ΤΕΕ έρχεται να καλύψει το κενό που προκύπτει από την έλλειψη ολοκληρωμένης μεθοδολογίας υλοποίησης έργων οδοφωτισμού και θα δίνει συστάσεις για τον σχεδιασμό και τον έλεγχο των εγκαταστάσεων οδοφωτισμού.

Σήμερα, η απουσία ολοκληρωμένου θεσμικού και τεχνικού πλαισίου αφήνει περιθώρια στους δήμους να προωθούν πανάκριβα έργα οδοφωτισμού, συχνά χαμηλής ενεργειακής απόδοσης, άρα και οικονομικής απόσβεσης, χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες, τεκμηρίωση και έλεγχο ποιότητας.