Ενώ το σκάνδαλο του Dieselgate εξακολουθεί να πλανάται, η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να μειώσει τα νέα όρια εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα προς όφελος των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Επιτροπή ετοιμάζει πρόταση για τον καθορισμό νέων ορίων για τις εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα για την περίοδο μετά το 2020.

Ενώ το σκάνδαλο του Dieselgate εξακολουθεί να πλανάται, η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να μειώσει τα νέα όρια εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα προς όφελος των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Η Επιτροπή ετοιμάζει πρόταση για τον καθορισμό νέων ορίων για τις εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα για την περίοδο μετά το 2020. Τα προσχέδια της πρότασης προβλέπουν στόχο μείωσης των εκπομπών κατά 25-35% για το 2030, με ενδιάμεσο στόχο το 2025.

Τα σχέδια απαιτούν επίσης να υποχρεωθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν τουλάχιστον 15-20% οχήματα με μηδενικές εκπομπές (Zero Emmissions Vehicles), δηλαδή κυρίως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έως το 2030.

Η πρόταση πρόκειται να παρουσιαστεί στις 8 Νοεμβρίου. Ωστόσο, μέχρι τότε, το lobbying από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσε να ακυρώσει την προσπάθεια ποσόστωσης για τα ηλεκτροκίνητα και τον ενδιάμεσο στόχο του 2025.

Ο Matthias Wissmann, επικεφαλής του λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών VDA, μίλησε τηλεφωνικά στον Martin Selmayr, τον ισχυρό προσωπάρχη του Επιτροπής Jean-Claude Juncker, την Πέμπτη. Μίλησε επίσης με τον Επίτροπο για το κλίμα κ. Miguel Arias Cañete την Παρασκευή.

Εκπρόσωπος της Επιτροπής επιβεβαίωσε ότι οι κλήσεις έγιναν.

Μετά τις τηλεφωνικές συνομιλίες, μια συνάντηση των γραφείων των επιτροπών εξέτασε την Τρίτη την ιδέα της χαλάρωσης της πρότασης, αφαιρώντας τον ενδιάμεσο στόχο του 2025 και είτε απορρίπτοντας την ποσόστωση για τα ηλεκτροκίνητα είτε καθιστώντας την ανεφάρμοστη.

Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε ότι τα τηλεφωνήματα ήταν μόνο ένα παράδειγμα της «προσπάθειας της Επιτροπής για την διατύπωση των απόψεων όλων των ενδιαφερομένων». Η VDA δεν ήταν διαθέσιμη για σχόλια λόγω της αργίας στη Γερμανία.

Ωστόσο, ο σύνδεσμος των περιβαλλοντικών οργανώσεων Transport & Environment παρατηρεί κάτι πιο ειδεχθές. Υποστηρίζουν ότι έχουν παρατηρήσει αυτό το μοτίβο παρεμβάσεων τελευταίας στιγμής από γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στις προτάσεις της Επιτροπής για τα αυτοκίνητα αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, με τον Selmayr και τον Γερμανό Επίτροπο Gunther Oettinger να παρεμβαίνουν την τελευταία στιγμή.

Σημειώνουν ότι ένας ενδιάμεσος στόχος του 2025 και μια ισχυρή ποσόστωση για τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αρκετή υποστήριξη για να περάσουν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Την περασμένη εβδομάδα, η Αυστρία, το Βέλγιο, οι Κάτω Χώρες, η Πορτογαλία, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και η Σλοβενία έγραψαν επιστολή με την οποία υποστηρίζουν την Επιτροπή η οποία ζητά να επιτευχθεί στόχος 40% για το 2030. Η Γαλλία και η Σουηδία έχουν στείλει επιστολές με το ίδιο περιεχόμενο.

Η γερμανική κυβέρνηση είναι επιφυλακτική για το ζήτημα αυτό, ίσως ακόμα να διστάζει να ασκήσει πιέσεις υπέρ της αυτοκινητοβιομηχανίας της μετά το σκάνδαλο Dieselgate. Η νέα κυβέρνηση συνασπισμού της Γερμανίας αναμένεται να δεσμευτεί για έναν εθνικό στόχο μείωσης των εκπομπών κατά 42% στις μεταφορές και θα χρειαστεί πιθανώς ποσοστώσεις στα ηλεκτροκίνητα για να επιτύχει αυτόν τον στόχο.

«Έχοντας αποτύχει να κερδίσει υποστήριξη από τη γερμανική κυβέρνηση, η VDA προσέτρεξε στους Γερμανούς φίλους της στην Επιτροπή για να αποδυναμώσει την πρόταση της Επιτροπής για μελλοντικούς κανόνες για τις εκπομπές CO2 στα αυτοκίνητα «, λέει ο Greg Archer, εκπρόσωπος της T&E.

Η VDA αντιδρά ακόμα και όταν μεμονωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν τις ποσοστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα. Σύμφωνα με έγγραφο που διέρρευσε, η VW θα μπορούσε να υποστηρίξει μια ποσόστωση για ηλεκτροκίνητα 22% το 2025 και 34,5% το 2030, υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Nissan παράγουν ήδη περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα από ότι θα απαιτούσε μια αντίστοιχη ποσόστωση.

«Όπως δείχνει η διαρροή της VW, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να αποδεχθούν μια ποσόστωση και να επιδιώξουν πιο φιλόδοξους στόχους από ότι προτείνει η Επιτροπή», λέει ο Archer. «Όμως, ορισμένοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι σταθεροί στη διατήρηση της αγοράς του βρώμικου ντίζελ στην Ευρώπη για όσο το δυνατόν περισσότερο, παρά την κατάρρευση των πωλήσεων, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να ισοσκελίσουν τις αποτυχημένες παρελθούσες επενδύσεις τους».

Ένας στόχος για το 2025 θα σήμαινε πιθανώς ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να σταματήσει να παράγει αυτοκίνητα ντίζελ πολύ σύντομα. Κανένας ενδιάμεσος στόχος δεν σημαίνει ότι θα μπορούσαν να συνεχίσουν να παράγουν πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μέχρι το 2025 και μετά. Η T&E αναφέρει ότι αυτό θα μειώσει κατά το ήμισυ την εξοικονόμηση CO2 της πρότασης.

Το Κολλέγιο των Επιτρόπων θα λάβει τελική απόφαση σχετικά με την πρόταση στις 8 Νοεμβρίου και στη συνέχεια θα τη διαβιβάσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στα κράτη μέλη. Η νομοθεσία σπάνια μεταβάλλεται από το Συμβούλιο ώστε να είναι πιο φιλόδοξη από την αρχική πρόταση της Επιτροπής.

 

(Πηγή: EurActiv.gr)