Η σφαίρα της ενέργειας και ο κόσμος της ψηφιακής εποχής φαίνεται ότι θα καθορίσουν με αποφασιστικό τρόπο τα υπόβαθρα, πάνω στα οποία θα εξελιχθούν, θα αναπτυχθούν και θα επηρεασθούν καθοριστικά στις επόμενες δεκαετίες τα πράγματα. Mία μείζονος σημασίας αλλαγή που ανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο της κίνησης των ανθρώπων στους χώρους κατοικίας, εργασίας, ζωής, επικοινωνίας πρόκειται να αλλάξει πολλά δεδομένα

Η σφαίρα της ενέργειας και ο κόσμος της ψηφιακής εποχής φαίνεται ότι θα καθορίσουν με αποφασιστικό τρόπο τα υπόβαθρα, πάνω στα οποία θα εξελιχθούν, θα αναπτυχθούν και θα επηρεασθούν καθοριστικά στις επόμενες δεκαετίες τα πράγματα. Mία μείζονος σημασίας αλλαγή που ανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο της κίνησης των ανθρώπων στους χώρους κατοικίας, εργασίας, ζωής, επικοινωνίας πρόκειται να αλλάξει πολλά δεδομένα: πρόκειται για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Οι σημερινοί (και αυριανοί), πραγματικοί όροι αυτού του κυριολεκτικά κεφαλαιώδους θέματος δεν έχουν καμία σχέση με τις συνθήκες και τα επίπεδα παραγωγής, καθώς και τους σχεδιασμούς που υπήρχαν προ 10ετίας. Η πρόοδος που έχει συντελεσθεί και αναμένεται να συντελεσθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια είναι και θα είναι θεαματική.

Η Κίνα και η Ινδία πρόκειται να δώσουν πρωτοφανή ώθηση στον τομέα αυτό με τα οικονομικά και πληθυσμιακά τους μεγέθη, με τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά κυρίως με τις σχετικές αποφάσεις τους. Αποφάσεις που έχουν ορίζοντα το 2030 και οι οποίες λήφθηκαν για διαφορετικούς λόγους σε κάθε χώρα.

 

Μεγάλες ανατροπές και προκλήσεις

Η ώθηση που θα δοθεί συνδυάζεται με τις τεχνολογικές βελτιώσεις, ιδιαίτερα στα θέματα των φορητών συσσωρευτών (μπαταριών), των ψηφιακών εφαρμογών και των εναλλακτικών μορφών ενέργειας. Η ηλιακή ενέργεια, που συνοδεύει «εξ ουρανού» παντού το κινούμενο όχημα, μπορεί ταχύτατα να δημιουργήσει τον αιώνα του ηλεκτρικού/ηλιακού και ψηφιακού οχήματος, μετά τον προηγούμενο αιώνα των ντηζελοκινητήρων και βενζινοκινητήρων.

Τολμούμε να πούμε ότι η πρώτη στα χρονικά κοινή ανακοίνωση ΕΕ και Κίνας (1η Ιουνίου 2017) είναι απάντηση στην άστοχη απόσυρση των ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα. Η σχετική απόφαση του προέδρου Τραμπ είναι ευθέως υποστηρικτική προς τις παραδοσιακές μορφές ενέργειας και προς τα συμφέροντα των μεγάλων αμερικάνικων πετρελαϊκών εταιρειών. Η Κίνα κλιμακώνει τον ανταγωνισμό με τις αποφάσεις της για την νέα αυτοκινητοβιομηχανία, με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

«Οι αυξανόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής απαιτούν αποφασιστική αντίδραση» τονίζεται στο κείμενο, το οποίο θα υπογράφουν ο πρωθυπουργός της Κίνας, Λι Κε-Τσιάνγκ, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τουσκ και ο πρόεδρος της ΕΕ Ζαν Κλοντ Γιούνκερ. Σημαντικό μέρος αυτής της «αποφασιστικής αντίδρασης» θα αφορά στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

 

Τραμπ εναντίον Tesla

Παράλληλα, με το γεγονός αυτό, πρέπει να αξιολογήσουμε τις εσωτερικές εντάσεις και τα ρήγματα που ήδη επιφέρει και θα διευρύνει η πολιτική Τραμπ. Σημειώνω τη συναφή με το θέμα μας αντίδραση του Elon Musk, επιτυχημένου -και επικοινωνιακού- ιδιοκτήτη της αμερικανικής κατασκευαστικής εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla.

Ο Musk έχει πρωταγωνιστήσει στην ίδρυση της Solar City και είναι υπερασπιστής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και των συναφών τεχνολογιών. Ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει όλες τις επιτροπές, στις οποίες συμμετέχει με άλλους βιομηχάνους, και οι οποίες έχουν σκοπό να συμβουλεύουν τον πρόεδρο Τραμπ

Το 2018, αποτελεί έτος-κλειδί για τη θεαματική είσοδο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα, με την Ινδία να είναι χρονικά συγχρονισμένη και πιο φιλόδοξη. Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως θα παρουσιάσουν το επόμενο έτος (2018) το πρώτο μεγάλο κύμα των νέων ηλεκτρικών οχημάτων (HE, Electric Vechicles/ΕVs) και τα συσχετιζόμενα με αυτά υβριδικά οχήματα (HEVs).

Είναι βέβαιο ότι θα είναι φθηνότερα και τεχνολογικά πιο προηγμένα από τα σημερινά μοντέλα. Θα κυκλοφορήσουν σε μεγάλο αριθμό πρώτα στην Κίνα. Πολλές καινοτομίες τους, όμως, όπως οι ηλιακοί συλλέκτες (solar panels), τα κινητά τηλέφωνα και η προσαρμοσμένη εικονική πραγματικότητα και οποιοδήποτε άλλο εξάρτημα υψηλής τεχνολογίας θα έχουν διαμορφωθεί για την παγκόσμια αγορά.

 

Ποσόστωση από την Κίνα

Οι ρυθμιστικές αρχές της Κίνας απαιτούν από το επόμενο έτος: οκτώ (8) στα εκατό (100) οχήματα που παράγονται στις γραμμές συναρμολόγησης των κατασκευαστών πρέπει να είναι ηλεκτρικά (EVs), ή υβριδικά οχήματα (HEVs). Μόλις ένα χρόνο αργότερα το ποσοστό θα γίνει 10% και έπειτα 12%.

Οι περισσότεροι ξένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων με εργοστάσια στην Κίνα καλούνται να αναπτύξουν τις γραμμές παραγωγής των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε συνεργασία με τους εγχώριους κατασκευαστές. Εξασφαλίζεται έτσι ότι η Κίνα εισέρχεται στη εποχή της νέας αυτοκινητοβιομηχανίας από ηγετική θέση, προδικάζοντας μια ανάλογης έκτασης κυριαρχία όταν θα κλιμακωθεί η αντίστοιχη παγκόσμια έκρηξη ζήτησης.

Χαρακτηριστικά σημειώνουμε ότι η McKinsey, μια από τις μεγάλες εταιρείες συμβουλευτικών υπηρεσιών και ερευνών, επισημαίνει ότι το παγκόσμιο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) μέχρι το 2030 θα κυμανθεί μεταξύ 25% και 50% των νέων πωλήσεων.

 

Η «πράσινη» Ινδία

Το πλέον φιλόδοξο σχέδιο, όμως, το δρομολογεί η Ινδία: στοχεύει να ξεπεράσει και την Κίνα και να έχει στους δρόμους μόνο ηλεκτρικά οχήματα το 2030. Ο πρωθυπουργός της Narendra Modi ανέλαβε μια εκπληκτική δέσμευση για μηδενικές εκπομπές στο τομέα των μεταφορών έως το 2030.

Κατά τα επόμενα 13 χρόνια η κυβέρνηση σχεδιάζει να ηλεκτροκινήσει τα πάντα, από τα μικρότερα κοινόχρηστα έως τα επαγγελματικά οχήματα και τα λεωφορεία. Τα αυτοκίνητα θα έρθουν τελευταία. Οι συνέπειες στην οικονομία της χώρας από τις εισαγωγές ακατέργαστων και, εν μέρει, κατεργασμένων τελικών πετρελαϊκών προϊόντων είναι βαθιά και εκτεταμένη.

Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους, συμπεριλαμβανομένου και του συμπιεσμένου φυσικού αερίου που κυριαρχεί στις δημόσιες συγκοινωνίες των μεγάλων πόλεων, προορίζεται για τον τομέα των μεταφορών. Παρότι οι πετρελαϊκές εταιρείες της Ινδίας αναγκάστηκαν απότομα να επιταχύνουν τον προσανατολισμό τους σε καθαρότερα καύσιμα, η σημερινή οικονομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση είναι τεράστια, με πολύ αρνητικά αποτελέσματα.

 

(Πηγή: - slpress.gr)