Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Βιοντίζελ (European Biodiesel Board - EBB) ετοιμάζεται να εκκινήσει αγωγή κατά των επιδοτήσεων στις εισαγωγές βιοντίζελ της Αργεντινής, μετά την απόφαση της περασμένης εβδομάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση με την οποία μειώνονται σημαντικά οι δασμοί αντιντάμπινγκ για την Αργεντινή.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Βιοντίζελ (European Biodiesel Board - EBB) ετοιμάζεται να εκκινήσει αγωγή κατά των επιδοτήσεων στις εισαγωγές βιοντίζελ της Αργεντινής, μετά την απόφαση της περασμένης εβδομάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση με την οποία μειώνονται σημαντικά οι δασμοί αντιντάμπινγκ για την Αργεντινή.

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του NewEurope και του Federico Grandesso, η βιομηχανία βιοντίζελ της ΕΕ ανησυχεί ιδιαίτερα για τις επιπτώσεις που έχει η εφαρμογή του κανονισμού 2017/1578 στην αγορά της ΕΕ. Ως εκ τούτου, η ταχεία επιβολή υψηλών αντισταθμιστικών δασμών κρίνεται απαραίτητη για την πρόληψη της εισροής προϊόντων από την Αργεντινή.

Οι αναθεωρημένοι δασμοί αντιντάμπινγκ για τις εισαγωγές βιοντίζελ από Αργεντινή κυμαίνονται σήμερα από € 43,18 έως € 79,56 ανά τόνο, ποσό πολύ χαμηλότερο από ότι προηγουμένως. Η κίνηση αυτή οδήγησε σε σημαντική αύξηση του όγκου των επιδοτούμενων εξαγωγών βιοντίζελ από την Αργεντινή στις αγορές της ΕΕ.

Οι επιδοτήσεις σημαίνουν πρακτικά ότι οι εξαγωγείς της Αργεντινής μπορούν να πωλούν βιοντίζελ σε τιμή χαμηλότερη ακόμη και από το κόστος των πρώτων υλών στην ΕΕ.

Ως εκ τούτου, το ΕΒΒ φοβάται σοβαρές ζημίες στη βιομηχανία βιοντίζελ της ΕΕ και σε συναφείς οικονομικές δραστηριότητες που αναμένεται να επιδεινωθούν τις επόμενες εβδομάδες και μήνες.

Το χρονικό της αντιπαράθεσης ΕΒΒ - Αργεντινής

Ο ‘πόλεμος’ του βιοντίζελ ξεκίνησε με μια καταγγελία που υπέβαλε το ΕΒΒ το 2012.

Τα οριστικά μέτρα αντιντάμπινγκ κατά των αθέμιτων εισαγωγών βιοντίζελ από την Αργεντινή και την Ινδονησία επιβλήθηκαν για περίοδο πέντε ετών μέσω του κανονισμού 1194/2013 της ΕΕ που δημοσιεύθηκε στις 26 Νοεμβρίου 2013.

Η Αργεντινή προσέφυγε στον ΠΟΕ τον Δεκέμβριο του 2013. Μετά την έκθεση του αρμόδιου οργάνου ( Appellate Body) του ΠΟΕ που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε προθεσμία ως τις 10 Αυγούστου το τρέχοντος έτους προκειμένου να διασφαλίσει ότι η πολιτική δασμών της ΕΕ συμμορφώνεται με την έκιεση του ΠΟΕ.

ΕΕ και Αργεντινή συμφώνησαν από κοινού η προθεσμία να παραταθεί έως τις 28 Σεπτέμβριο. Εν τω μεταξύ, και παρά την έντονη διαφωνία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας βιοντίζελ, η ΕΕ αποφάσισε να μειώσει σημαντικά τους δασμούς αντιντάμπινγκ εναντίον της Αργεντινής, προκειμένου να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΠΟΕ . Η συγκεκριμένη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τέθηκε σε ισχύ την περασμένη εβδομάδα.

Μετά τις ενέργειες αυτές από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η βιομηχανία βιοντίζελ της ΕΕ είναι έτοιμη να αναλάβει δράση κατά των εμπορικών ροών βιοντίζελ από την Αργεντινή.

Λαμβάνοντας υπόψη τις ζημιές που παρατηρήθηκαν στην αγορά λίγες μόλις ημέρες μετά τη μείωση των δασμών, το ΕΒΒ αναφέρει ότι είναι σημαντικό η προσοχή των αντιπροσώπων των κρατών μελών της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να στραφεί στην απόλυτη αναγκαιότητα του να περιοριστούν όλες οι πιθανές καθυστερήσεις κατά την έναρξη της επίσημης καταγραφής των μελλοντικών εισαγωγών. Το ΕΒΒ ζήτησε επίσης την έναρξη έρευνας και την ταχεία υιοθέτηση προσωρινού αντισταθμιστικού δασμού κατά των εισαγωγών από την Αργεντινή.

Πρόσφατα σε παρόμοια περίπτωση, οι αρχές για την προστασία του εμπορίου των ΗΠΑ επέβαλαν άμεσης εφαρμογής δασμούς έναντι των αθέμιτα τιμολογημένων εξαγωγών από την Αργεντινή. Η βιομηχανία βιοντίζελ της ΕΕ ελπίζει, εφόσον είναι δυνατό, να ακολουθηθεί παρόμοια προσέγγιση στην ΕΕ.

 

Τι δήλωσε ο Raffaello Garofalo, Γενικός Γραμματέας του EBB

Σε συνέντευξή του στο NewEurope, ο Raffaello Garofalo, Γενικός Γραμματέας του EBB, ανέφερε: «Πρόκειται για ένα νόμιμο αγώνα για την προστασία της αγοράς βιοντίζελ της ΕΕ - και των 120.000 θέσεων εργασίας που αυτή υποστηρίζει - από μια βιομηχανία προσανατολισμένη στις εξαγωγές που επιδοτείται ισχυρά».

«Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ό, τι χρειάζεται για να περιοριστούν οι συνεχείς εισαγωγές βιοντίζελ της Αργεντινής, και στο πλαίσιο αυτό, το EBB θα καταθέσει άμεσα καταγγελία κατά των επιδοτήσεων», πρόσθεσε ο Garofalo. «Κατά την άποψή μας, είναι σημαντικό να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό η καταγραφή όλων των εισαγωγών από την Αργεντινή και να θεσπιστεί επειγόντως προσωρινός δασμός από τις ευρωπαϊκές αρχές προστασίας του εμπορίου».

 

Παράλληλα, μια τέταρτη τελική τριμερής συνάντηση θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα, στο πλαίσιο της οποίας είναι απαραίτητο να επιτευχθεί συμβιβασμός σχετικά με τους νέους κανόνες αντιντάμπινγκ της ΕΕ.

Το ‘αγκάθι’ στις διαπραγματεύσεις είναι το λεγόμενο «βάρος της απόδειξης», το οποίο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιθυμεί να μεταφέρει στους ξένους εξαγωγείς.

Έτσι, το ερώτημα παραμένει: ποιος πρέπει να αποδείξει το ντάμπινγκ;

Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε τη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με το «βάρος της απόδειξης», διότι δε θα ήταν αποδεκτή από τον ΠΟΕ.

Και για να περιπλεχθούν περισσότερο τα πράγματα, υπάρχει εντός του Συμβουλίου της ΕΕ μια «ιστορική» αντιπαράθεση μεταξύ των παραγωγικών χωρών του Νότου και των χωρών του ευρωπαϊκού Βορρά, οι οποίες διαρκώς πιέζουν για λιγότερα μέτρα προστασίας του εμπορίου.