Το σχέδιο νόμου «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Βουλή προβλέπει, μεταξύ άλλων, την εφαρμογή του μέτρου της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.

Το σχέδιο νόμου «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Βουλή προβλέπει, μεταξύ άλλων, την εφαρμογή του μέτρου της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.

Οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου καθορίζουν τόσο το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου και των εκδιδόμενων πιστοποιητικών, όσο και τις προδιαγραφές των σχετικών εντύπων. Παράλληλα, ανάλογα με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση των κτιρίων, καθορίζεται η διαδικασία έναρξης και ενημέρωσης της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι το έντυπο ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου και το πιστοποιητικό πληρότητας της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος και αποτελούν στοιχεία ελέγχου. Παράλληλα, το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος αναλαμβάνει την ευθύνη διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων σε ετήσια βάση και σε ποσοστό 3% των κτιρίων που λαμβάνουν ταυτότητα.

Σύμφωνα με τα προτεινόμενα στο σχέδιο νόμου, σε περίπτωση που, κατά τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου ή κατά τους περιοδικούς ελέγχους, διαπιστωθεί ότι έχουν συμπληρωθεί ψευδώς στοιχεία ταυτότητας κτιρίου από τον επιβλέποντα ή τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό, επιβάλλεται, πέραν των ποινικών κυρώσεων και των ήδη προβλεπομένων πειθαρχικών κυρώσεων, και χρηματικό πρόστιμο. Το ύψος του προστίμου είναι ανάλογο με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου και κυμαίνεται από 2.000 έως 20.000. ευρώ.

Σε περίπτωση υποτροπής των εν λόγω παραβάσεων και εάν αυτές αφορούν σε οικοδομικές εργασίες σε παραδοσιακούς οικισμούς, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και σε προστατευόμενες περιοχές της κείμενης νομοθεσίας (άρθρο 19 του ν. 1650/1986), τα όρια των ως άνω κυρώσεων διπλασιάζονται.

Οι ανωτέρω κυρώσεις επιβάλλονται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και καταγράφονται σε ειδικό μητρώο που τηρείται στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί, από τους σχετικούς ελέγχους των διασυνδεδεμένων βάσεων δεδομένων (ηλεκτρονικό μητρώο, ΕΚΧΑ, ΔΕΗ και Κέντρο Διαλειτουργικότητας που λειτουργεί στη Ε.Γρ. Πληροφοριακών Συστημάτων), παράλειψη συμπλήρωσης των στοιχείων της ταυτότητας του κτιρίου, επιβάλλεται, από τον Ειδικό Γραμματέα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πρόστιμο στον ιδιοκτήτη του ακινήτου, το ύψος του οποίου κυμαίνεται από 200 ευρώ μέχρι και το 10% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

Με υπουργική απόφαση, καθορίζεται το ύψος και η ειδική διαδικασία επιβολής κυρώσεων και είσπραξης του προστίμου μέσω του Πράσινου Ταμείου. Ομοίως, με υπουργική απόφαση, καθορίζεται ο χρόνος έναρξης λειτουργίας του Ηλεκτρονικού Μητρώου.

Το ελάχιστο κόστος έκδοσης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίους για κάθε ιδιοκτήτη ακινήτου στην Ελλάδα αναμένεται να ανέλθει σε τουλάχιστον € 500. Το ποσό αυτό αναφέρεται σε περιπτώσεις που το ακίνητο είναι καθόλα νόμιμο και δεν φέρει καμία πολεοδομική παράβαση. Σε αντίθετη περίπτωση, το κόστος αναμένεται να είναι αισθητά μεγαλύτερο.

Στην ταυτότητα κτιρίου θα περιλαμβάνεται σειρά εγγράφων και στοιχείων για κάθε κτίριο της χώρας. Ειδικότερα, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να συγκεντρώσουν την οικοδομική άδεια του κτιρίου και τα σχέδια αυτής, θεωρημένα από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού, το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον υπάρχει, δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων, τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική κατάσταση, το δελτίο δομικής τρωτότητας και τη μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται (π.χ. σε περιπτώσεις αυθαιρέτων), τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον υπάρχουν, και τέλος το πιστοποιητικό πληρότητας της ταυτότητας κτιρίου, το οποίο εκδίδεται από τον ελέγχοντα μηχανικό.

 

Προθεσμίες έκδοσης Ηλεκτρονικής Ταυτότητας και κατηγορίες ακινήτων

Η αρχική πρόβλεψη για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου ήταν αυτή να εκδοθεί σε πέντε χρόνια, χρονοδιάγραμμα ωστόσο που μεταβλήθηκε με την κατάθεση του σχεδίου νόμου. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο σχέδιο νόμου, το σύνολο των ακινήτων της χώρας κατατάσσεται σε δύο κατηγορίες. Για τα κτίρια της Κατηγορίας Ι προβλέπεται η έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου εντός πέντε ετών, ενώ τα υπόλοιπα ακίνητα επιβάλλεται να έχουν Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου προκειμένου να γίνει μεταβίβαση του ακινήτου. Άρα οι ιδιοκτήτες θα αναγκαστούν να εκδώσουν τη σχετική ταυτότητα κατά την πώληση ή για να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε άλλη πράξη αλλάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ακινήτου.

 

Κατηγορία Ι

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται τα κτίρια που ανήκουν στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ και στα ΝΠΔΔ, καθώς και αυτά που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ και στεγάζουν υπηρεσίες αυτού. Επίσης τα κτίρια συνάθροισης κοινού: (θέατρα, κινηματογράφοι, συνεδριακά κέντρα, κ.ά.), οι πολιτιστικές εγκαταστάσεις (βιβλιοθήκες, μουσεία, αίθουσες εκθέσεων), οι αθλητικές εγκαταστάσεις (κλειστά γυμναστήρια, γήπεδα, κ.ά.) και οι σταθμοί μετεπιβίβασης μέσων μαζικής μεταφοράς.

Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται τα πρατήρια υγρών καυσίμων και τα συνεργεία αυτοκινήτων, τα τουριστικά καταλύματα άνω των 300 τ.μ., τα ιδιωτικά και δημόσια εκπαιδευτικά κτίρια ανεξαρτήτως της βαθμίδας εκπαίδευσης, τα κτίρια περίθαλψης (νοσοκομεία, ιατρικά κέντρα, κλινικές, κέντρα παροχής υπηρεσιών υγείας, κ,ά.) και τα κτίρια των σωφρονιστικών καταστημάτων.

Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης: βρεφοκομεία, παιδικοί - βρεφονηπιακοί σταθμοί, οικοτροφεία, οίκοι ευγηρίας, ιδρύματα χρονίως πασχόντων, ιδρύματα ατόμων με ειδικές ανάγκες, άσυλα.

 

Κατηγορία II

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλα τα υπόλοιπα κτίρια ανεξαρτήτως χρήσης.