Πριν από περίπου έναν χρόνο, ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης, μαζί με τους δημάρχους του Παρισιού, της Μαδρίτης και της Πόλης του Μεξικού συμφώνησαν σε ένα …MOU για την απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των ντιζελοκίνητων οχημάτων στις πόλεις τους έως το 2025. Υπό τη σκιά του σκανδάλου της Volkswagen, ο λόγος ήταν προφανής: ο περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η προστασία της δημόσιας υγείας.

Πριν από περίπου έναν χρόνο, ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης, μαζί με τους δημάρχους του Παρισιού, της Μαδρίτης και της Πόλης του Μεξικού συμφώνησαν σε ένα …MOU για την απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των ντιζελοκίνητων οχημάτων στις πόλεις τους έως το 2025. Υπό τη σκιά του σκανδάλου της Volkswagen, ο λόγος ήταν προφανής: ο περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η προστασία της δημόσιας υγείας.

Όμως, ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις. Τελικά, το ντίζελ όχι μόνο δεν εξορίστηκε, αλλά σήμερα ασκούνται πιέσεις στην κυβέρνηση προκειμένου να θεσμοθετήσει αύξηση του ορίου ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων ταξί από τα 15 στα 22 χρόνια.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στην Ελλάδα η κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, απαγορεύονταν από τη δεκαετία του ’80 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έως τον Νοέμβριο του 2011, οπότε απελευθερώθηκε βάσει ρυθμίσεων της τότε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος (επί υπουργίας Γ. Παπακωνσταντίνου). Το 2012 θεσπίστηκε και ο λεγόμενος «πράσινος δακτύλιος» και επετράπη η ελεύθερη είσοδος ΙΧ και φορτηγών (έως 2,2 τόνους), τεχνολογίας Euro 5 ή νεότερης και εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km.

Σύμφωνα με καταγγελίες του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ορισμένοι επαγγελματίες της αγοράς ταξί έχουν ζητήσει την αύξηση του ορίου ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων τους. Όμως, η μέση ηλικία των ταξί πλέον έχει αυξηθεί στα 11,1 έτη, με το 66,7% αυτών να είναι άνω της δεκαετίας, τεχνολογίας Euro 3 ή ακόμη και Euro 2.

«Οι συχνές στάσεις και οι συνεχόμενες διελεύσεις στο κέντρο της Αθήνας των παλαιών ταξί επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με ρύπους επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία. Οι εκπομπές ρύπων και πιο συγκεκριμένα αυτές των αιωρούμενων σωματιδίων είναι 10 ως 16 φορές πιο αυξημένες στα αυτοκίνητα πολύ παλαιάς τεχνολογίας, όπως είναι τα Euro 2 και 3 σε σύγκριση με τα οχήματα τρέχουσας τεχνολογίας Euro 6», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους.

Μετά το σκάνδαλο με τα «πειραγμένα» αυτοκίνητα της Volkswagen, στο μικροσκόπιο της ΕΕ, της επιστημονικής κοινότητας και των περιβαλλοντικών οργανώσεων έχουν μπει όλα τα πετρελαιοκίνητα ακόμη και της νέας τεχνολογίας, καθώς τελικά ρυπαίνουν περισσότερο από ό,τι υποστηρίζουν οι κατασκευαστές τους.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, τα οχήματα τεχνολογίας Εuro 6 εκπέμπουν σε πραγματικές συνθήκες κατά μέσον όρο 0,6 γρ. ΝΟ2 ανά χιλιόμετρο, με όριο τα 0,08 g/km ενώ τα Euro 5 εκπέμπουν κατά μέσον όρο 0,8 γρ. ΝΟ2 ανά χιλιόμετρο, με όριο τα 0,18 g/km. Οι εκπομπές από την καύση ντίζελ μπορεί να είναι χαμηλές σε διοξείδιο του άνθρακα (CO2), είναι όμως υψηλές σε οξείδια του αζώτου (NOx) και αιωρούμενα σωματίδια (PM).