Συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ σε Κοινοπραξία που Διεκδικεί την Κατασκευή Γραμμής Μετρό στην Ιερουσαλήμ

Συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ σε Κοινοπραξία που Διεκδικεί την Κατασκευή Γραμμής Μετρό στην Ιερουσαλήμ
energia.gr
Πεμ, 3 Αυγούστου 2017 - 17:01
Μνημόνιο συνεργασίας (M.o.U. Pre-tender agreement) που αφορά τη συμμετοχή της Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) Α.Ε. σε κοινοπρακτικό σχήμα το οποίο θα διεκδικήσει τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της “Green Line” Light Rail Track (ελαφρύ μετρό) για την πόλη της Ιερουσαλήμ υπεγράφη σήμερα στην Αθήνα

Μνημόνιο συνεργασίας (M.o.U. Pre-tender agreement) που αφορά τη συμμετοχή της Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) Α.Ε. σε κοινοπρακτικό σχήμα το οποίο θα διεκδικήσει τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της “Green Line” Light Rail Track (ελαφρύ μετρό) για την πόλη της Ιερουσαλήμ υπεγράφη σήμερα στην Αθήνα.

O σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση της προεπιλογής (Pre-Qualification) των κοινοπρακτικών σχημάτων που θα συμμετάσχουν στην τελική διαδικασία, καθώς έχει οριστεί η 9η Νοεμβρίου 2017 ως ημέρα υποβολής των φακέλων, βάσει των οποίων θα αξιολογηθούν οι υποψήφιοι ανάδοχοι που θα κληθούν στη συνέχεια να καταθέσουν τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές τους.

Το εκτιμώμενο κόστος της κατασκευής του έργου ανέρχεται περίπου σε 2 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική επένδυση στον τομέα των μεταφορών της σταθερής τροχιάς ανέρχεται στο ποσό των 12,5 δισ. ευρώ.

Οι συμμετέχοντες στην κοινοπραξία που θα διεκδικήσει το έργο είναι:

Η ισραηλινή Pangea Israel Projects, της οποίας η μητρική εταιρεία Pangea Group Limited ειδικεύεται σε μεγάλα έργα μεταφορών, κατασκευών και ενεργειακά σε διεθνές επίπεδο. Η Pangea Israel Projects αναλαμβάνει τον ρόλο του συντονιστή για την πλήρη και ορθή υποβολή του φακέλου για τη διαδικασία της προεπιλογής αλλά και στη συνέχεια για τον κυρίως διαγωνισμό.

Η αμερικανική IDT Telecom, της οποίας η μητρική εταιρεία IDT Corporation απασχολεί περισσότερα από 1.000 άτομα σε περισσότερες από 20 χώρες, έχει ετήσια έσοδα περί το 1,5 δισ. δολάρια, είναι εισηγμένη στον NYSΕ και αποτελεί τον βασικό χρηματοδότη της κοινοπραξίας.

Η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., η οποία θα αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, για εκτιμώμενη διάρκεια εκμετάλλευσης 15-20 έτη.

Η κινεζική China Railway Engineering Group Co., LTD (CREGC), είναι κρατική εταιρεία, θυγατρική της China Railway Group Limited, η οποία θα αναλάβει την κατασκευή του έργου καθώς και την προμήθεια του τροχαίου υλικού.

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, οι εταιρείες που συμμετέχουν σε κάθε κοινοπρακτικό σχήμα διακρίνονται σε “Members” (IDT Telecom, Pangea Israel) που κατέχουν ποσοστά επί της κοινοπραξίας και “Experience Providers” (ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε. και CREGC) που πρέπει να καλύψουν τις ελάχιστες απαιτήσεις της εμπειρίας, όπως περιγράφονται από τους όρους του διαγωνισμού. Επισημαίνεται ότι ο τρόπος συμμετοχής της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. ως Experience Provider τηςεπιτρέπει να συμμετάσχει χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση και χωρίς απαίτησηεγγυητικής επιστολής.

Την όλη προσπάθεια θα στελεχώσουν και άλλες εταιρείες με διακριτό αντικείμενο, όπως η εταιρεία S. Horowitz & CO, η οποία θα είναι ο Νομικός Σύμβουλος της κοινοπραξίας.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση,το τριήμερο 25, 26 και 27 Ιουλίου αντιπροσωπεία της ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε., με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Γιώργο Θωμόπουλο, μετέβη στο Ισραήλ και συναντήθηκε με εκπροσώπους των άλλων εταιρειών στο πλαίσιο της προσπάθειας που γίνεται για την ανάληψη έργου στην Ιερουσαλήμ. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση της Pangea Israel Projects, καθώς από τις 9 Ιουνίου 2017, μετά από έγκριση του ΟΑΣΑ Α.Ε., είχε συμφωνηθεί η συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ στην εν λόγω κοινοπραξία.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής της αντιπροσωπείας της ΣΤΑΣΥ στο Ισραήλ παρουσιάστηκε το προφίλ της κάθε εταιρείας, ενώ ακολούθησε συζήτηση επί των τεχνικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών των εταιρειών, καθώς και των διαδικαστικών θεμάτων που αφορούν τη διαγωνιστική διαδικασία. Παράλληλα υπήρξε συνάντηση με την Επιτροπή του Διαγωνισμού (Tender Committee), στην οποία έγινε ενημέρωση για θέματα σχετικά με το αντικείμενο του διαγωνισμού, λεπτομέρειες της διαγωνιστικής διαδικασίας και άλλα σχετικά θέματα.

Τέλος, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη σε τμήμα της “Green Line”, όπου ήδη έχουν γίνει έργα διαμόρφωσης- υποδομής, καθώς και στην εν λειτουργία γραμμή “Red line”.

Κατά τη διάρκεια της σημερινής εκδήλωσης για την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας, χαιρετισμούς απηύθυναν ο πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ Σταύρος Στεφόπουλος, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νικ. Μαυραγάνης, καθώς και η σύμβουλος του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη, κα Πέννυ Ντούτη.

Ο κ. Στ. Στεφόπουλος επισήμανε τη σημασία της συμμετοχής της ΣΤΑ.ΣΥ. σε ένα ισχυρό κοινοπρακτικό σχήμα το οποίο θα διεκδικήσει τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της “Green Line”, του Light Rail Track για τη πόλη της Ιερουσαλήμ και υπογράμμισε ότι «με αυτή την κίνηση υλοποιούμε έναν γενικότερο εθνικό στόχο, κάνοντας το πρώτο βήμα για την εξωστρέφεια ελληνικών δημόσιων επιχειρήσεων σε αγορές εκτός Ελλάδας».

Η ΣΤΑΣΥ, πρόσθεσε «έχοντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία από τη λειτουργία των μέσων σταθερής τροχιάς της Αθήνας, καλύπτει τις απαιτήσεις εμπειρίας, όπως περιγράφονται από τους όρους του διαγωνισμού και για το λόγο αυτό επελέγη από τους επικεφαλής της κοινοπραξίας, να αναλάβει ως Experience Provider, τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, για 15 έως 20 χρόνια, εξέλιξη που θα έχει προφανή οφέλη τόσο για την ίδια την εταιρεία όσο και την ελληνική οικονομία γενικότερα». «Με τη συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ στην εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία», κατέληξε «ανοίγει ο δρόμος για τη συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ, αλλά και άλλων δημόσιων επιχειρήσεων και σε άλλα έργα του εξωτερικού, καθώς φαίνεται να αναγνωρίζονται πλέον οι ικανότητες και η τεχνογνωσία των ελληνικών επιχειρήσεων και του στελεχιακού δυναμικού τους».

Ο κ. Νικ. Μαυραγάνης τόνισε ότι «είναι μια σημαντική ημέρα για λόγους ουσίας και συμβολισμού. Η ουσία είναι ότι η ΣΤΑΣΥ, ένας αγωγός τεχνογνωσίας για την Ελλάδα συμμετέχει σε ένα κοινοπρακτικό σχήμα και διεκδικεί με αξιώσεις ένα σημαντικό έργο σε ένα γεωστρατηγικό εταίρο στην ανατολική Μεσόγειο για την Ελλάδα. Ο συμβολισμός είναι ότι η Ελλάδα του χτες, η Ελλάδα της στασιμότητας της απομόνωσης, της μονοσήμαντης εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, έπαυσε να υπάρχει και στη θέση της ξεκινάει ένας κύκλος φιλικής επίθεσης προς εκείνους τους γεωπολιτικούς εταίρους μας με τους οποίους αισθανόμαστε πιο κοντά και σε εκείνους που ίσως αργότερα να έρθουν κοντά μας». Η Ελλάδα, υπογράμμισε ο Υφυπουργός «κάνει σήμερα ένα σημαντικό βήμα και η ΣΤΑΣΥ είναι μέρος αυτού του σχεδιασμού. Ευχαριστούμε πάρα πολύ το Διοικητικό Συμβούλιο που σε εκτέλεση της κυβερνητικής πολιτικής κάνει πράξη αυτό ακριβώς το οποίο ονειρεύονται οι Ελληνίδες και οι Έλληνες: Την Ελλάδα του αύριο και όχι του μαύρου χτες».

Η κοινοπραξία

Στη συνέχεια της εκδήλωσης την παρουσίαση της κοινοπραξίας και του έργου έκαναν ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ κ. Γιώργος Θωμόπουλος, ο CEO της Pangea Israel Projects Rafi Kaminer και ο Finance Director της IDT Corporation Ohad Gold.

Ο κ. Γ. Θωμόπουλος αναφερόμενος στην παρουσία της ΣΤΑΣΥ υπογράμμισε ότι «ξέρουμε ήδη από την αρχή πως δεν θα είναι εύκολη η διαδρομή. Ωστόσο είμαστε επαγγελματίες, θέλουμε να δουλέψουμε σκληρά και είμαστε γεμάτοι αυτοπεποίθηση διότι έχουμε μια πολύ δυνατή διεθνή ομάδα. Αμερική, Κίνα, Ισραήλ, Ελλάδα. Πρόκειται για έναν εξαίρετο συνδυασμό και είμαστε πεπεισμένοι ότι το ταξίδι θα είναι εξαιρετικό». Σε ότι αφορά το συγκεκριμένο project, τόνισε ότι «Η ΣΤΑΣΥ στο σχηματισμό που συμμετέχουμε, έχει τη λειτουργία και τη συντήρηση. Αν όλα πάνε καλά και πάρουμε το έργο θα αποκτήσουμε το δικαίωμα εκμετάλλευσης και συντήρησης της “Green Line”, μιας καινούργιας γραμμής, για 15 με 20 χρόνια. Νομίζω ότι είναι απόλυτα καθαρό τί όφελος μπορεί να υπάρξει. Όχι μόνο οικονομικό, πολλαπλό».

Εμείς, πρόσθεσε «συμμετέχουμε σε αυτή την Κοινοπραξία ως experience provider. Αυτό είναι καλό για μας, γιατί δεν θα υπάρξει καμία οικονομική επιβάρυνση για την εταιρεία και δεν έχει απαιτήσεις εγγυητικής επιστολής. Εμείς κατεβαίνουμε σαν ειδικοί για να συμμετέχουμε σ’ ένα συγκεκριμένο πλαίσιο κάτι που είναι πολύ σημαντικό για εμάς». Υπάρχει, κατέληξε «μια πάρα πολύ καλή συνεργασία με τους partners και αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι μεταξύ των κριτηρίων που έγινε η επιλογή μας είναι η κοινή κουλτούρα, η κοινή αντίληψη των πραγμάτων που έχουμε με τους Ισραηλινούς».

Ο κ. R. Kaminer μετέφερε αρχικά τις εντυπώσεις του από τη σημερινή επίσκεψη σε εγκαταστάσεις της ΣΤΑ.ΣΥ. τονίζοντας χαρακτηριστικά, ότι «κατά τη διάρκεια της παρουσίας μας στο Αμαξοστάσιο και το Κέντρο Ελέγχου συνειδητοποιήσαμε πόσο τυχεροί είμαστε και πως η απόφασή μας να επιλέξουμε ως συνεταίρο τη ΣΤΑΣΥ είναι πραγματικά μια σοφή απόφαση. Αν μεταφερθεί η εμπειρία της στο Ισραήλ, θα είναι κάτι καταπληκτικό, οι επιπτώσεις θα είναι πολύ θετικές και για τις δύο πλευρές». Θέλουμε πάντοτε, πρόσθεσε «να έχουμε από την άλλη πλευρά τους σωστούς εταίρους και να κάνουμε τα ορθά βήματα πριν μπούμε σ’ έναν διαγωνισμό, θέλουμε όλοι να έχουν τις ορθές ικανότητες».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Pangea, αναφερόμενος στις συνολικές επενδύσεις του Ισραήλ στις δημόσιες μεταφορές, τόνισε ότι «τα επόμενα 15 χρόνια σχεδιάζονται περίπου 40 καινούργιες γραμμές μετρό και ελαφρών συρμών σε όλο το Ισραήλ, γεγονός που σημαίνει, ότι ξεκινάμε με αυτό το πρώτο έργο στην Ιερουσαλήμ, το οποίο και θα μας δώσει τη δυνατότητα να συνεργαστούμε και να προχωρήσουμε και σε άλλα projects στη διάρκεια αυτών των χρόνων».

Ο κ. O. Gold σημείωσε εισαγωγικά ότι ο ιδρυτής της IDT Mr. Jonas και η οικογένειά του δημιούργησαν μια σειρά εταιρειών που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης και πως «η εταιρεία ασχολείται τόσο με τις τηλεπικοινωνίες όσο και σε άλλους τομείς, όπως είναι η φαρμακοβιομηχανία κτλ». Σε ότι αφορά το συγκεκριμένο έργο τόνισε πως «όταν σκεφτήκαμε ποιος θα είναι ο καλύτερος εταίρος για το ελαφρύ μετρό στην Ιερουσαλήμ, εξετάσαμε πολλούς υποψηφίους και είχαμε πολλά κριτήρια. Φτιάξαμε έναν κατάλογο και πάντα η ΣΤΑΣΥ βρισκόταν στην αρχή της λίστας και το γιατί το καταλάβαμε σήμερα όταν επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις της. Η τεχνογνωσία της, η εμπειρία της, όλα αυτά μας έκαναν να θεωρήσουμε τη ΣΤΑΣΥ ως την προφανή επιλογή».

Η σχέση μας πρόσθεσε «ξεκινά σήμερα και τελειώνει μετά από μερικά χρόνια, γιατί η σχέση με τον operator είναι μακροχρόνια και είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει μια καλή σχέση. Πιστεύουμε ότι ο χειριστής σε οποιαδήποτε δραστηριότητα, στο μετρό, στο τραμ, έχει το ρόλο κλειδί για την οικονομική επιτυχία του έργου». Τώρα, κατέληξε «μπορώ να πω ότι είμαστε υπερήφανοι για το γεγονός ότι η ΣΤΑΣΥ, που είναι η υπεύθυνη για τη διαχείριση και για τη συντήρηση του δικτύου των Αθηνών και που ουσιαστικά εξυπηρετεί 1 εκατομμύριο επιβάτες καθημερινά, είναι μια σοβαρή εταιρεία και είμαστε βέβαιοι ότι μια εταιρεία που λειτουργεί στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, θα είναι ο ιδανικός εταίρος προκειμένου να παράξουμε ένα σύστημα μεταφορών για την πόλη της Ιερουσαλήμ».