Κρίσιμη η Διασύνδεση της Πελοποννήσου για την Αποφυγή Νέων Ενεργειακών Κρίσεων

Κρίσιμη η Διασύνδεση της Πελοποννήσου για την Αποφυγή Νέων Ενεργειακών Κρίσεων
της Μάχης Τράτσα
Τετ, 28 Ιουνίου 2017 - 08:04
Εξαιρετικά κρίσιμη θεωρεί η ΔΕΗ την επιτάχυνση του έργου ενίσχυσης του συστήματος της Πελοποννήσου, με κάθε δυνατό μέσο, με δεδομένη την πρόσφατη εμπειρία από την ενεργειακή κρίση της περιόδου Δεκεμβρίου 2016 - Φεβρουαρίου 2017 και βάσει της Μελέτης Επάρκειας του ΑΔΜΗΕ

Εξαιρετικά κρίσιμη θεωρεί η ΔΕΗ την επιτάχυνση του έργου ενίσχυσης του συστήματος της Πελοποννήσου, με κάθε δυνατό μέσο, με δεδομένη την πρόσφατη εμπειρία από την ενεργειακή κρίση της περιόδου Δεκεμβρίου 2016 - Φεβρουαρίου 2017 και βάσει της Μελέτης Επάρκειας του ΑΔΜΗΕ.

Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) περιόδου 2018-2027, η επιχείρηση σε επιστολή της προς τη ΡΑΕ επισημαίνει ότι ημη αποπεράτωση της ανάπτυξης του δικτύου 400 kVστην Πελοπόννησο «δημιουργεί συνθήκες μη αποδοτικής εκμετάλλευσης της Μονάδας 5 του ΑΗΣ Μεγαλόπολης», η οποία βρίσκεται σε διαδικασία προσωρινής παραλαβής.

Η συγκεκριμένη μονάδα έχει καθαρή μέγιστη ισχύ 811 MW, ωστόσο πρακτικά δεν μπορεί να λειτουργήσει πάνω από τα 400 MW όταν λειτουργούν ταυτόχρονα οι δύο άλλες λιγνιτικές της Μεγαλόπολης και οι ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), λόγω συμφόρησης του συστήματος Πελοποννήσου. Όπως υποστηρίζει η επιχείρηση, η καθυστέρηση της επέκτασης στερεί διαθέσιμη ισχύ από το διασυνδεδεμένο σύστημα.

Το 2010 κατά την υποβολή από τον τότε ΔΕΣΜΗΕ της προσφοράς σύνδεσης της Μονάδας 5, το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα της ανάπτυξης του δικτύου στην Πελοπόννησο ανέφερε ως έτος περάτωσης το 2014.

Επίσης, η ΔΕΗ κάνει ειδική μνεία στην αδειοδοτημένη νέα λιγνιτική μονάδα Μελίτη ΙΙ (450 MW) του ΑΗΣ Μελίτης, η οποία αποτελεί μέρος του Ενεργειακού Σχεδιασμού της χώρας και για την οποία έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ και της κινεζικής εταιρείας  CMEC. Η νέα μονάδα, όπως αναφέρει η επιχείρηση, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς του υπό διαβούλευση ΔΠΑ.

Διασύνδεση Κυκλάδων και διατήρηση των πετρελαϊκών μονάδων

Όσον αφορά στη διασύνδεση των Κυκλάδων, η ΔΕΗ επισημαίνει στην επιστολή της ότι η διατήρηση παραγωγικού δυναμικού στα νησιά και μετά την ολοκλήρωση του έργου συνεπάγεται σημαντικές δαπάνες για την επιχείρηση και ζητά να καθοριστούν ρυθμιστικά οι όροι λειτουργίας και ο τρόπος αποζημίωσης των συγκεκριμένων μονάδων.

Αναφορικά με τη σκοπιμότητα της χρονικής μετατόπισης της Γ΄ Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ο ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) στο πλαίσιο της διαβούλευσης επισημαίνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«H ΡΑΕ έχει ζητήσει από τον ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, να εξετάσουν από κοινού την αναγκαιότητα επίσπευσης της ολοκλήρωσης της Γ’ Φάσης της διασύνδεσης, στη βάση αποτελεσμάτων μελέτης κόστους-οφέλους που θα πρέπει να εκπονηθεί με στόχευση να τροποποιηθεί κατάλληλα το σχετικό χρονοδιάγραμμα και να ενσωματωθεί στο ΔΠΑ 2018-2027. Το πόρισμα της συνεργασίας θα πρέπει να συνυποβληθεί με το σχέδιο της ΔΠΑ 2018-2027». Ο ΔΕΔΔΗΕ υπογραμμίζει ότι είναι στη διάθεση του ΑΔΜΗΕ για την από κοινού εκπόνηση της μελέτης κόστους-οφέλους, η οποία ζητείται από τη ΡΑΕ και δεν έχει μέχρι στιγμής εκπονηθεί.

Σχετικά με τη διασύνδεση της Κρήτης, από τη ΔΕΗ επισημαίνεται η χρονική διολίσθηση της πρώτης φάσης από το δεύτερο εξάμηνο του 2019 στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Η επιχείρηση θεωρεί μεγάλης σημασίας τον καθορισμό των συμβατικών μονάδων της Κρήτης, οι οποίες θα είναι απαραίτητες από το 2020 και μετά, είτε για συνεχή λειτουργία, είτε για εφεδρεία, καθώς και των εκτιμώμενων ωρών λειτουργίας τον χρόνο.

Από την πλευρά του, ο ΕΣΑΗ (Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξαρτήτων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας) παρατηρεί μια αναντιστοιχία της προβλεπόμενης για το 2025 ένταξης του συνόλου της ζήτησης της Κρήτης σε σχέση με τον χρόνο ολοκλήρωσης της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης τον Δεκέμβριο του 2023. 

Επίσης, προβληματίζεται για την καθυστερημένη ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων –με το κλείσιμο του βρόχου μεταξύ Πάρου, Νάξου και Μυκόνου– καθώς δεν ολοκληρώνεται πριν το 2019.