EURELECTRIC: Ο Εξηλεκτρισμός Βασικός Παράγοντας στη Μετάβαση Προς Μεταφορές Απαλλαγμένες Από Άνθρακα στην ΕΕ

EURELECTRIC: Ο Εξηλεκτρισμός Βασικός Παράγοντας στη Μετάβαση Προς Μεταφορές Απαλλαγμένες Από Άνθρακα στην ΕΕ
του Δημήτρη Φάρου
Παρ, 2 Ιουνίου 2017 - 17:13
Η ένωση των βιομηχανιών του ηλεκτρικού τομέα, EURELECTRIC, εκφράζει την ικανοποίησή της για την απόφαση της Κομισιόν, την 1η Ιουνίου, να δεσμευθεί για την ανάληψη δράσης με στόχο τον εκσυγχρονισμό του κλάδου των μεταφορών στην Ευρώπη, με μεγάλη έμφαση στην απανθρακοποίηση. Η απόφαση έρχεται λίγες βδομάδες μετά τη δημοσίευση της έκθεσης A Bright Future for Europe της EURELECTRIC, στην οποία αναλύονται οι θετικές επιδράσεις του εξηλεκτρισμού στις μεταφορές, καθώς και στους τομείς ψύξης – θέρμανσης

Η ένωση των βιομηχανιών του ηλεκτρικού τομέα, EURELECTRIC, εκφράζει την ικανοποίησή της για την απόφαση της Κομισιόν, την 1η Ιουνίου, να δεσμευθεί για την ανάληψη δράσης με στόχο τον εκσυγχρονισμό του κλάδου των μεταφορών στην Ευρώπη, με μεγάλη έμφαση στην απανθρακοποίηση. Η απόφαση έρχεται λίγες βδομάδες μετά τη δημοσίευση της έκθεσης A Bright Future for Europe   της EURELECTRIC, στην οποία αναλύονται οι θετικές επιδράσεις του εξηλεκτρισμού στις μεταφορές, καθώς και στους τομείς ψύξης – θέρμανσης.

Στην έκθεση, η EURELECTRIC προχωρά σε συστάσεις για την εφαρμογή μέτρων που θα μεγιστοποιήσουν τη διάδοση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας στις ευρωπαϊκές κοινωνίες και στους καταναλωτές.

Όπως τονίζει σε σχετική της ανακοίνωση η EURELECTRIC, η αυξανόμενη διάδοση της χρήσης του ηλεκτρισμού είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής.

Ο ΓΓ της ένωσης Kristian Ruby υπογραμμίζει: «Η δέσμευσή μας για ανθρακικά ουδέτερο ηλεκτρισμό ως το 2050 σημαίνει ότι η ηλεκτρική ενέργεια πρόκειται να αποτελέσει το βασικό μέσο προς μία απανθρακοποιημένη ευρωπαϊκή οικονομία, και ότι θα παράσχει μαζική προστιθέμενη αξία στις προσπάθειες απανθρακοποίησης του τομέα των μεταφορών».

Καθώς το 56% της ηλεκτροπαραγωγής στην Ευρώπη είναι ήδη απαλλαγμένο από άνθρακα (29% ΑΠΕ και 27% πυρηνική ενέργεια), οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη λειτουργία ενός μέσου αυτοκινήτου ανέρχονται σε περίπου 50 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο κατά μήκος όλης «αλυσίδας» από την παραγωγή ως την κατανάλωση, επίπεδο ήδη πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον στόχο της ΕΕ για το 2020 – που έχει οριστεί σε 95 γραμμάρια για τα επιβατηγά αυτοκίνητα. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί καθώς η ηλεκτροπαραγωγή θα συνεχίσει να απομακρύνεται από τον άνθρακα στα πλαίσια των ορίων που έχει θέσει το ETS.

πηγή: EURECTRIC, “ A Bright Future for Europe”, 2017

Εξάλλου, μία από τις νομοθετικές προτάσεις που υπέβαλε στις 31 Μαΐου η Κομισιόν, η Οδηγία Eurovignette, περιλαμβάνει κανόνες για τον τρόπο με τον οποίο θα καθορίζονται οι χρεώσεις, εκ μέρους των κρατών-μελών, όσον αφορά τη χρήση των οδικών αξόνων σε περίπτωση που αποφασίσουν να επιβάλλουν οδικές χρεώσεις. Η πρόταση προβλέπει ότι θα καταστεί υποχρεωτική η διαφοροποίηση των διοδίων ανάλογα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για κάθε όχημα, με την προϋπόθεση ότι τα οχήματα με μηδενικούς ρύπους θα χρεώνονται κατά 75% λιγότερο σε σχέση με την ανώτατη βαθμίδα χρέωσης. Επιπλέον, από το 2022, τα κράτη-μέλη θα διαφοροποιήσουν τα διόδια και τις χρονοχρεώσεις για τα ελαφρά οχήματα ανάλογα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τις εκπομπές ρύπων.

Αν, τελικά , υπερψηφιστούν οι προτάσεις της Κομισιόν, η EURELECTRIC τονίζει στην ανακοίνωσή της ότι μπορούμε να αναμένουμε προσαρμοσμένα συστήματα χρέωσης της χρήσης των οδικών αξόνων, που θα αντικατοπτρίζουν καλύτερα την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» με στόχο να δοθεί μια περαιτέρω ώθηση στον εξηλεκτρισμό των οδικών μεταφορών, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εκπέμπουν ούτε διοξείδιο του άνθρακα ούτε αέριους ρυπαντές.

Η μείωση της χρήσης άνθρακα κατά 80% ως το 2050 αναμένεται να απαιτήσει την απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών κατά 95% το ίδιο διάστημα


πηγή: EURECTRIC, “ A Bright Future for Europe”, 2017

«Περαιτέρω νομοθετικές πρωτοβουλίες θα πρέπει να περιλαμβάνουν αυστηρούς κανόνες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και φορτηγά, δράσεις που θα διασφαλίζουν ότι υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη επαρκείς υποδομές φόρτισης, καθώς και κίνητρα και μέτρα που θα αξιοποιούν το τεράστιο δυναμικό των έξυπνων φορτιστών», τονίζει ο Ruby.