Στο κενό φαίνεται πως πέφτει η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εμποδίσει την κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, με τις Βρυξέλλες να προσανατολίζονται πλέον σε μία πολιτική διαπραγμάτευση με τη Μόσχα για την εφαρμογή βασικών ευρωπαϊκών κανόνων στο όλο έργο
Στο κενό φαίνεται πως πέφτει η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εμποδίσει την κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, με τις Βρυξέλλες να προσανατολίζονται πλέον σε μία πολιτική διαπραγμάτευση με τη Μόσχα για την εφαρμογή βασικών ευρωπαϊκών κανόνων στο όλο έργο.

Όπως δήλωσε στον ΣΚΑΪ
εκπρόσωπος της Κομισιόν, μολονότι οι Βρυξέλλες «δεν συμπαθούν πολιτικά» τον Nord Stream 2, δεν υπάρχει νομική βάση για να εμποδιστεί το έργο. Αυτό συμβαίνει διότι οι οδηγίες του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου δεν καλύπτουν το offshore τμήμα του αγωγού, ο οποίος θα είναι υποθαλάσσιος.

Η εκπρόσωπος συνόψιζε το περιεχόμενο επιστολής που έστειλαν πριν λίγες ημέρες ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Μίλος Σέφκοβιτς, και ο επίτροπος για θέματα ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε προς τις κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας. Την επιστολή αποκάλυψε πρώτη η «Wall Street Journal».

Βάσει των σημερινών σχεδίων
, ο Nord Stream 2 θα εκτείνεται από τις ακτές της Ρωσίας έως τη βόρεια Γερμανία μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, με δυνατότητα να μεταφέρει 55 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου κάθε χρόνο. Σε συνδυασμό με τον υφιστάμενο αγωγό Nord Stream, το έργο θα αυξήσει τη χωρητικότητα του βόρειου ενεργειακού διαδρόμου σε 110 δισεκ. κυβικά μέτρα ανά έτος.

Η ενίσχυση του βόρειου διαδρόμου έχει γεωπολιτικές συνέπειες, καθότι επιτρέπει στη Ρωσία να παρακάμψει ακόμα περισσότερο τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης, όπως η Πολωνία και η Ουκρανία, οι οποίες αποκομίζουν έσοδα ως διαμετακομιστικοί κόμβοι για τις ρωσικές εξαγωγές αερίου προς τη δυτική Ε.Ε.

Η Πολωνία ήταν ένας από τους κυριότερους πολέμιους του Nord Stream 2. Αντίθετα, η Γερμανία, κύριος αποδέκτης ρωσικών εξαγωγών, είχε ταχθεί εμμέσως πλην σαφώς υπέρ του έργου. Τον αγωγό στηρίζουν επίσης μεγάλες ευρωπαϊκές ενεργειακές εταιρείες, όπως η αγγλο-ολλανδική Shell, η γερμανική Wintershall, η αυστριακή OMV και η γαλλική Engie.

Τα 90.000 από τα συνολικά 200.000 κομμάτια σωλήνα του αγωγού θα φτιαχτούν από εταιρεία που έχει έδρα τη Γερμανία.

Πηγή: Nord Stream 2 AG

Πλέον, η Κομισιόν στρέφεται σε ένα μοντέλο πολιτικής διαπραγμάτευσης με τη ρωσική πλευρά. Η εκπρόσωπος επισήμανε στον ΣΚΑΪ ότι η Επιτροπή θα ζητήσει «νομική εντολή» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ώστε να διασφαλίσει ότι «αρχές-κλειδιά» του ευρωπαϊκού ενεργειακού κεκτημένου θα τηρηθούν στη δημιουργία του νέου διαύλου.

Δεν είναι πάντως σαφές
κατά πόσον η Κομισιόν θα μπορέσει να επηρεάσει το έργο.

Η κατασκευή του Nord Stream 2 ενδέχεται να επηρεάσει και το πεδίο του ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. Άλλος εκπρόσωπος της Επιτροπής σημείωσε πως είναι πρόωρο να μιλάμε για τις δυνητικές συνέπειες ενός αγωγού που δεν υπάρχει ακόμα.

Η επιστολή της Κομισιόν
προς τη Σουηδία και τη Δανία χαιρετίστηκε από την εταιρεία που έχει αναλάβει την κατασκευή του αγωγού, τη Nord Stream 2 AG, η οποία εδρεύει στην Ελβετία αλλά είναι θυγατρική του ρωσικού κρατικού κολοσσού Gazprom.

Σε ανακοίνωσή της, η Nord Stream 2 AG υποστηρίζει ότι στην επιστολή προς τη Σουηδία και τη Δανία οι Βρυξέλλες παραδέχονται πως τέτοιου είδους μεμονωμένα έργα εμπίπτουν αμιγώς στην αρμοδιότητα των κρατών-μελών.

Στον ιστότοπό της, η εταιρεία διατείνεται ότι ο νέος αγωγός θα συνεισφέρει στην κάλυψη του ενεργειακού κενού που θα αντιμετωπίσει η Γηραιά Ήπειρος έως το 2035, χωρίς να κάνει αναφορά στην ανατολική Ευρώπη.

(skai.gr)