Η Επιτροπή του Κοινοβουλίου για το Dieselgate Προτείνει την Σύσταση Νέας Υπηρεσίας για τις Οδικές Μεταφορές

Η Επιτροπή του Κοινοβουλίου για το Dieselgate Προτείνει την Σύσταση Νέας Υπηρεσίας για τις Οδικές Μεταφορές
EurActiv.gr
Τετ, 1 Μαρτίου 2017 - 18:12
Μια εξεταστική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με το σκάνδαλο Dieselgate ενέκρινε μια έκθεση χθες (28 Φεβρουαρίου) ζητώντας την σύσταση νέας υπηρεσίας για την επίβλεψη των οδικών μεταφορών, αλλά διεκόπη πριν από το να προλάβει να επιρρίψει ευθύνες στο νέο πρόεδρο Αντόνιο Ταγιάνι για το γεγονός ότι επέτρεψε να δημιουργηθεί αυτή η κατάσταση ενώ ήταν επίτροπος Βιομηχανίας της ΕΕ

Μια εξεταστική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με το σκάνδαλο Dieselgate ενέκρινε μια έκθεση χθες (28 Φεβρουαρίου) ζητώντας την σύσταση νέας υπηρεσίας για την επίβλεψη των οδικών μεταφορών, αλλά διεκόπη πριν από το να προλάβει να επιρρίψει ευθύνες στο νέο πρόεδρο Αντόνιο Ταγιάνι για το γεγονός ότι επέτρεψε να δημιουργηθεί αυτή η κατάσταση ενώ ήταν επίτροπος Βιομηχανίας της ΕΕ.

Η απαίτηση της επιτροπής για ένα οργανισμό για τις οδικές μεταφορές της ΕΕ είναι αμφιλεγόμενη. Προτάσεις για μια επίσημη υπηρεσία έχουν διαιρέσει τις πολιτικές ομάδες και έχουν ήδη απορριφθεί από την Επιτροπή του Κοινοβουλίου για την Εσωτερική Αγορά (IMCO) και την επικεφαλή της εσωτερικής αγοράς Elżbieta Bieńkowska από την Επιτροπή. Οι ευρωβουλευτές θα ψηφίσουν για την πρόταση σύστασης ενός νέου οργανισμού φέτος την άνοιξη. Η εξεταστική επιτροπή συστάθηκε τον Ιανουάριο 2016 ως απάντηση στην ευρεία χρήση παράνομου λογισμικού από τη Volkswagen για να αποκρύψει τις εκπομπές αερίων NOx από τα αυτοκίνητα της εταιρίας. Οι πολιτικές ομάδες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αρχικά διαφώνησαν για την σύσταση της επιτροπής η οποία αριθμεί 45-ευρωβουλευτές και η οποία πραγματοποίησε 47 ακροάσεις κατά το παρελθόν έτος και ολοκλήρωσε τις εργασίες της αυτή την εβδομάδα.

Η τελική έκθεση και οι συστάσεις προς την Επιτροπή δεν είναι νομικά δεσμευτικές, αλλά οι ευρωβουλευτές ζήτησαν την Κομισιόν να υποβάλει έκθεση κάθε 18 μήνες για την πρόοδο της αναφορικά με τον έλεγχο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η έκθεση της επιτροπής ψηφίστηκε με 40 ψήφους υπέρ, δύο κατά και δύο αποχές. Η Bieńkowska είπε σε μια ακρόαση της επιτροπής τον περασμένο μήνα ότι είναι απογοητευμένη από την αυτοκινητοβιομηχανία και τις εθνικές κυβερνήσεις για την επόμενη μέρα μετά το σκάνδαλο Dieselgate.

«Εάν υπάρχει ένας θεσμός ο οποίος πραγματικά άλλαξε» η πρόεδρος της επιτροπής Kathleen Van Brempt δήλωσε στους δημοσιογράφους χθες, «είναι η Επιτροπή και η Επίτροπος Bieńkowska». Τέσσερις μήνες μετά το σκάνδαλο Dieselgate, η Bieńkowska πρότεινε νέα νομοθεσία για το πώς οι εθνικές αρχές θα εγκρίνουν τα νέα οχήματα και μια νέα υπηρεσία με την οποία θα προβαίνει στους αντίστοιχους ελέγχους.

Η Van Brempt, απείχε από την ψηφοφορία για την έκθεση, επειδή είπε ότι επικεντρώθηκε στην ομογενοποίηση των υπόλοιπων ψήφων, αλλά δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι τάσσεται «υπέρ της δημιουργίας ενός οργανισμού της ΕΕ για τις οδικές μεταφορές».

«Θα είναι μια πολιτική μάχη», προειδοποίησε.

Η έκθεση της επιτροπής αναμένεται να περάσει από μια ψηφοφορία στην ολομέλεια του ευρωκοινοβουλίου φέτος την άνοιξη. Η Van Brempt επιθυμεί η Ολομέλεια να ψηφίσει σχετικά με την έκθεση την ίδια ημέρα που θα ψηφίσει για το νομοσχέδιο της Bieńkowska με το οποίο θα επανεξεταστεί η διαδικασία έγκρισης του τύπου των αυτοκινήτων. Η επιτροπή IMCO υπεύθυνη για το νομοσχέδιο απέρριψε τις προτάσεις για μια υπηρεσία της ΕΕ τον περασμένο μήνα. Ο Daniel Dalton, Βρετανός Συντηρητικός ευρωβουλευτής υπεύθυνος του νομοσχεδίου, είπε ότι δεν είναι πεπεισμένος ότι υπάρχει ανάγκη για μια νέα υπηρεσία.

Αλλά ορισμένοι ευρωβουλευτές έχουν δηλώσει ότι θα εξακολουθήσουν να υποβάλουν τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο ζητώντας μια υπηρεσία που να είναι ανεξάρτητη από την Επιτροπή.

Ευρωβουλευτές από το κεντροδεξιό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα καταψήφισαν τις τροπολογίες έκκληση για έναν οργανισμό της ΕΕ που προστέθηκαν στο νομοσχέδιο για την έγκριση τύπου IMCO. Αλλά Jens Gieseke, ένας Γερμανός ευρωβουλευτής του ΕΛΚ ο οποίος συνέγραψε την έκθεση της εξεταστικής επιτροπής, ήταν πιο αμφίσημο και είπε ότι «δεν είναι σημαντικό», αν ο φορέας που ελέγχει την αυτοκινητοβιομηχανία είναι μια υπηρεσία της ΕΕ ή κάτι άλλο.

Η εξεταστική επιτροπή κατηγόρησε την πρώην Επιτροπή υπό τον τότε Πρόεδρος Μπαρόζο για τη συμμετοχή του στο σκάνδαλο Dieselgate. Αλλά μια τροπολογία από τον Ολλανδό ευρωβουλευτή των Πρασίνων Bas Eickhout στοχοποίησε τον πρώην Επίτροπο Βιομηχανίας Αντόνιο Ταγιάνι. Ο Ταγιάνι, μέλος του ΕΛΚ, εξελέγη νέος πρόεδρος του Κοινοβουλίου τον Ιανουάριο, εν μέσω κριτικής για το ρόλο του στην επίβλεψη της αυτοκινητοβιομηχανίας από το 2010 μέχρι το 2014, όταν πουλήθηκαν Volkswagen αυτοκίνητα με παραποιημένες συσκευές και πλέον βρίσκονται σε κυκλοφορία σε όλη την Ευρώπη.

Ως Επίτροπος Βιομηχανίας, ο Ταγιάνι ήταν υπεύθυνη για το κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με τα επίπεδα εκπομπών NOx. Δήλωσε στην εξεταστική επιτροπή του Κοινοβουλίου τον περασμένο Σεπτέμβριο ότι ποτέ δεν ενημερώθηκε σχετικά με τη χρήση από τη Volkswagen παράνομων συσκευών εξαπάτησης. Εκτός από τον Ταγιάνι και τη Bieńkowska, Γκίντερ Φερχόγκεν, ο οποίος ήταν Επίτροπος Βιομηχανίας από το 2004 έως το 2010, μίλησε επίσης σε ακρόαση της εξεταστικής επιτροπής πέρυσι.