Οι ευρωπαϊκές μεταφορικές εταιρείες έχουν υποστηρίξει σχέδια για τη ρύθμιση της ναυτιλίας στο πλαίσιο του συστήματος της ΕΕ για την εμπορία δικαιωμάτων εκπομπής (ETS), τη μεγαλύτερη αγορά διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο και μία από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

Οι ευρωπαϊκές μεταφορικές εταιρείες έχουν υποστηρίξει σχέδια για τη ρύθμιση της ναυτιλίας στο πλαίσιο του συστήματος της ΕΕ για την εμπορία δικαιωμάτων εκπομπής (ETS), τη μεγαλύτερη αγορά διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο και μία από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Εν όψει της αυριανής (15 Φεβρουαρίου) ψηφοφορίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στο σύστημα εμπορίας εκπομπών, η ένωση των ναυτιλιακών εταιριών απέστειλε ανοιχτή επιστολή στους προέδρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και της Μάλτας, η οποία κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, ζητώντας να ενταχθεί από το σύστημα.

«Η ναυτιλία παραμένει ο μοναδικός τομέας ο οποίος δεν συμβάλλεις την απανθρακοποίηση της οικονομίας για να επιτευχθεί ο στόχος 2030 της ΕΕ για το Παρίσι», ανέφερε η επιστολή της BICEPS, η οποία εκπροσωπεί τις εταιρίες θαλασσίων μεταφορών. «Η Ναυτιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις για τη μετάβαση προς την αειφορία, ανέφερε η επιστολή,« Αναγνωρίζουμε ότι αποσπασματικές δράσεις θα είναι ανεπαρκείς και ότι  απαιτούνται πολιτικές οι οποίες θα δημιουργήσουν το κατάλληλο κανονιστικό περιβάλλον για αυτή τη μετάβαση».

Οι εταιρείες Cargo υποστηρίζουν την τροπολογία που κατατέθηκε από τους ευρωβουλευτές στην Επιτροπή Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τη ρήτρα, η ναυτιλία θα γίνει ενταχθεί στο ETS από το 2023, εάν ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) αποτύχει να καταλήξει σε παγκόσμια μέτρα για την καταπολέμηση των παγκόσμιων εκπομπών του θερμοκηπίου έως το 2021. «Παρά το γεγονός ότι του ανατέθηκε από το Πρωτόκολλο του Κιότο του 1997 ο περιορισμός των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλίας, ο ΙΜΟ δεν έχει το έχει πράξει ακόμη, 20 χρόνια μετά», η επιστολή προς τον Γιούνκερ και το Ταγιάνι ανέφερε.

Υπάρχει μια ρήτρα στην τροπολογία η οποία σταματά ένταξη της ναυτιλίας στο ETS, αν ο ΙΜΟ οριστικοποιήσει τους παγκόσμιους κανονισμούς, είτε πριν είτε μετά τη λήξη της προθεσμίας. Ο ΙΜΟ, τον οποίο οι επικριτές του κατηγορούν ότι επηρεάζεται υπερβολικά από τους εφοπλιστές, έχει προειδοποιήσει ενάντια της ένταξης της ναυτιλίας στην αγορά άνθρακα της ΕΕ.

Η βιομηχανία cargo πληρώνει για το καύσιμο που χρησιμοποιείται στη μεταφορά προϊόντων. Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στα πλοία, όχι μόνο θα μειώσει τις εκπομπές αλλά και την κατανάλωση καυσίμων, καθιστώντας τις μεταφορές φθηνότερες. Θα ισχύει για τα πλοία που έρχονται στα λιμάνια της ΕΕ, και είτε εισέρχονται είτε εξέρχονται από την ΕΕ. Τ

α λιμάνια, έχοντας επίγνωση των επιπτώσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία και το περιβάλλον, έχουν επίσης υποστηρίξει την κίνηση. Πολλοί λιμένες, επίσης, ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην αλλαγή του κλίματος και τις επιπτώσεις που θα έχει εγκαταστάσεις τους. Το νομοσχέδιο πιέζει επίσης προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός κλιματικού ταμείου της ΕΕ για τη ναυτιλία . Οι πλοιοκτήτες θα αναφέρουν τις εκπομπές τους στο ταμείο, το οποίο θα μειώσει τη γραφειοκρατία, και θα μπορούσαν να αγοράζουν δικαιώματα από αυτό, παρά να συμμετέχουν σε δημοπρασίες.

Τα έσοδα από αυτές τις δημοπρασίες συνήθως πηγαίνουν προς τα κράτη μέλη, αλλά, σύμφωνα με το σχέδιο, το 20% των κερδών από  τη ναυτιλία θα πάνε στο ταμείο για να επανεπενδύονται σε μετασκευή των υφιστάμενων πλοίων.

Εάν η τροποποίηση περάσει από την ψηφοφορία στην Ολομέλεια αύριο δεν θα ενσωματωθεί στο δίκαιο της ΕΕ, εκτός εάν το Συμβούλιο των Υπουργών, σήμερα στη Μάλτα, συμφωνήσει το αντίθετο.

Η τροποποίηση θεωρείται ότι έχει την υποστήριξη της πλειοψηφίας του Κοινοβουλίου, συμπεριλαμβανομένου του κεντροδεξιού Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, του ALDE, των Πρασίνων, GUE / NGL και από τους Σοσιαλιστές & Δημοκράτες. Αλλά μια ομάδα 38 βουλευτών και η ομάδα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών κατάφεραν να φέρουν σε ξεχωριστή ψηφοφορία την τροπολογία για τη ναυτιλία.

Αυτό σημαίνει ότι οι ρήτρες θα τεθούν σε ψηφοφορία, εκτός των υπόλοιπων μεταρρυθμίσεων του ETS. Πηγές του κλάδου ανέφεραν ότι η ψηφοφορία αναμένεται να είναι οριακή. Ο Ιαν Ντάνκαν είναι ο κύριος ευρωβουλευτής σχετικά με τη μεταρρύθμιση του ETS. Και επέστησε την προσοχή.

Είπε, «Ενώ ο ΙΜΟ κωλυσιεργεί για την αντιμετώπιση των εκπομπών από τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, δεν έχουμε ακόμη πλήρη εικόνα για το πώς θα πρέπει να παρακολουθούνται οι εκπομπές και θα καταγράφονται για τα πλοία που ταξιδεύουν ανά τον κόσμο. Ωστόσο, ο ΙΜΟ πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι η ΕΕ δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να εντάξει τη ναυτιλία στο ETS αν συνεχίσει να καθυστερεί να αναλάβει δράση».

Ο ΙΜΟ έχει ήδη χάσει δύο προθεσμίες να υποβάλει παγκόσμιους κανόνες. Το 2002 το έκτο ευρωπαϊκό πρόγραμμα περιβάλλοντος τον κάλεσε να αναλάβει δράση μέχρι το 2003. Το 2009, ως μέρος της Οδηγίας για τον Επιμερισμό των Προσπαθειών, έχασε την προθεσμία που είχε προταθεί μέχρι το 2011.