Η πρόθεση του ομίλου Peugeot-Citroen (PSA) να εξαγοράσει τον όμιλο Opel-Vauxhall από την General Motors μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αναδιάταξη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, με τον γαλλικό όμιλο να εκτοξεύεται στη δεύτερη θέση μπροστά από τον όμιλο Renault και πίσω από τον όμιλο Volkswagen

Η πρόθεση του ομίλου Peugeot-Citroen (PSA) να εξαγοράσει τον όμιλο Opel-Vauxhall από την General Motors μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αναδιάταξη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, με τον γαλλικό όμιλο να εκτοξεύεται στη δεύτερη θέση μπροστά από τον όμιλο Renault και πίσω από τον όμιλο Volkswagen. Η γαλλική κυβέρνηση, η οποία κατέχει το 14% των μετοχών του ομίλου PSA, δήλωσε ότι υποστηρίζει την πρόθεση εξαγοράς, ενώ η γερμανική κυβέρνηση και το συνδικάτο μετάλλου (IG) εξέφρασαν την οργή τους για το γεγονός ότι δεν είχαν ενημερωθεί για τις διαπραγματεύσεις.

Ο όμιλος PSA βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τον όμιλο της General Motors, με αντικείμενο τη στρατηγική συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής πώλησης της Opel, ανακοίνωσαν χθες οι δύο εταιρείες. Για τον όμιλο Peugeot-Citroen η πιθανή εξαγορά θα επέτρεπε να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην ευρωπαϊκή αγορά, με ποσοστό 16,3% έναντι ποσοστού 24,1% που κατείχε το 2016 ο όμιλος Volkswagen. Παράλληλα, ο γαλλικός όμιλος ελπίζει να μειώσει το κόστος παραγωγής και πώλησης και να εξοικονομήσει πόρους για την ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Για την GM η ενδεχόμενη πώληση της Opel θα της επέτρεπε να επικεντρωθεί στην αμερικανική και στην κινεζική αγορά και να εξέλθει από την ευρωπαϊκή αγορά, στην οποία δεν έχει καταφέρει να καταγράψει καθαρά κέρδη από το 1999, ενώ οι αθροιστικές ζημίες ανέρχονται σε σχεδόν 20 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με το Bloomberg, η αμερικανική εταιρεία επιδιώκει να αποκομίσει αρκετά δισ. ευρώ από την πώληση της Opel-Vauxhall, επικαλούμενη την ευνοϊκή προοπτική της εταιρείας στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με αναλυτές της Macquarie, η εμπορική αξία της Opel είναι 2,6 δισ. ευρώ. «Από στρατηγική άποψη, η Opel ταιριάζει με την PSA, διότι συμπληρώνει την παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου», εξηγεί στο Bloomberg o κ. Χοσέ Ασουμέντι, αναλυτής της J.P. Morgan. Η αγορά αντέδρασε χθες θετικά στην είδηση, με τη μετοχή της PSA να κλείνει με άνοδο 4,32%. Η μετοχή της GM ενισχυόταν νωρίς το βράδυ κατά 4,7%. Με μεγάλη άνοδο έκλεισαν χθες και οι μετοχές των ανταγωνιστριών εταιρειών Renault (3,06%) και Fiat Chrysler (4,14%), διότι ενδεχόμενη ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς εκτιμάται πως θα οδηγούσε σε περιορισμό της πλεονάζουσας προσφοράς στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.

Οι διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της Opel είναι πολύπλοκες και, ενώ είναι πιθανή η επίτευξη συμφωνίας τις ερχόμενες εβδομάδες, υπάρχει και η πιθανότητα αποτυχίας, παρατήρησαν στο Bloomberg πηγές που παρακολουθούν την υπόθεση αλλά επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Ενα λεπτό σημείο θα είναι η αναδιάρθρωση της λειτουργίας και της παρουσίας της Opel στη Γερμανία, όπου απασχολεί περίπου 16.500 εργαζομένους. Η γαλλική κυβέρνηση δήλωσε ότι υποστηρίζει την πρόταση εξαγοράς, ωστόσο εξέφρασε την αντίθεσή της στο ενδεχόμενο να χαθούν θέσεις εργασίας στη Γαλλία. Αντιθέτως, η Γερμανίδα υπουργός Οικονομίας Μπριγκίτε Ζίπρις δήλωσε ότι είναι τελείως απαράδεκτο το γεγονός πως έχουν διεξαχθεί διαπραγματεύσεις χωρίς να έχει ενημερωθεί προηγουμένως η κυβέρνηση του κρατιδίου της Εσσης και το συνδικάτο των εργαζομένων. Η κ. Ζίπρις δήλωσε χθες πως η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επίσης δεν είχε ενημερωθεί για τις διαπραγματεύσεις και τόνισε πως η GM είναι υποχρεωμένη να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας στη Γερμανία.

Το 2013 η γαλλική κυβέρνηση και η κινεζική εταιρεία Dongfeng Motor είχαν διασώσει τον όμιλο PSA από χρεοκοπία, αποκτώντας καθεμία το 14% των μετοχών, όσο έχει και ο όμιλος Peugeot. Υπό τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο Κάρλος Ταβάρες, η PSA έχει καταφέρει μετά το 2014 να ενισχύσει την κερδοφορία της, περιορίζοντας το κόστος και κλείνοντας εργοστάσια.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 15/02/2017)