Η Στρατηγική της ΕΕ για τη Μείωση των Εκπομπών Άνθρακα Διχάζει τις Βιομηχανίες Μεταφορών

Η Στρατηγική της ΕΕ για τη Μείωση των Εκπομπών Άνθρακα Διχάζει τις Βιομηχανίες Μεταφορών
EurActiv.gr
Δευ, 26 Σεπτεμβρίου 2016 - 18:27
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαία Επίτροπος αρμόδια για θέματα Μεταφορών Βιολέτα Μπαλκ δημοσίευσε ένα σχέδιο το οποίο περιλαμβάνει ριζικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μεταξύ αυτών, προτείνεται η χρήση καθαρότερων καυσίμων στις μεταφορές, καθώς η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων ή οχημάτων βασισμένων στη χρήση κυψελών καυσίμου

Τον Ιούλιο, η Ευρωπαία Επίτροπος αρμόδια για θέματα Μεταφορών Βιολέτα Μπαλκ δημοσίευσε ένα σχέδιο το οποίο περιλαμβάνει ριζικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μεταξύ αυτών, προτείνεται η χρήση καθαρότερων καυσίμων στις μεταφορές, καθώς η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων ή οχημάτων βασισμένων στη χρήση κυψελών καυσίμου.

Οι συγκεκριμένες προτάσεις θα σημάνουν σημαντικές αλλαγές στις επιχειρήσεις μεταφορών και θα αναγκάσουν τους νομοθέτες να επανεξετάσουν την επικείμενη νομοθεσία. Επίσης, το Σαββατοκύριακο, στη σύνοδο της G7 των υπουργών μεταφορών στην Ιαπωνία η Μπαλκ εξέφρασε την υποστήριξη της για τη χρήση οχημάτων συνδεδεμένων με το διαδίκτυο και χωρίς οδηγό, ενώ το Νοέμβριο θα παρουσιάσει ένα λεπτομερές σχέδιο για το πως έχει σκοπό να ασκήσει πίεση στην ΕΕ για χρήση αυτών των οχημάτων.

Μείωση των εκπομπών κατά 60% μέχρι το 2050

Παρά τις προσπάθειες που γίνονται για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι μεταφορές σημειώνουν ανοδική τάση στην εκπομπή ρύπων, σε αντίθεση με τη βιομηχανία και τα νοικοκυριά.

Όπως δήλωσε στη Euractiv.com ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Πρασίνων και πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μίκαελ Κράμερ, ο τομέας των μεταφορών μηδενίζει κάθε προσπάθεια που έχει γίνει από άλλους τομείς για μείωση των ρύπων.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντέδρασαν αρνητικά στην ανακοίνωση του Ιουλίου, καθώς αυτή δεσμεύεται για μείωση των ρύπων σε όλη την ΕΕ, ενώ μέχρι τη λήξη της θητείας της το 2019 η Μπαλκ δεσμεύτηκε να προτείνει νέες πρόδιαγραφές για τα οχήματα. Σε άλλες χώρες εκτός της ΕΕ, όπως στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ιαπωνία, έχουν ήδη οριστεί νέες προδιαγραφές για την κατασκευή οχημάτων.

«Ισορροπημένη προσέγγιση»

Οι αντιδράσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία ποικίλουν, ενώ το δίκτυο αυτοκινητοβιομηχάνων κάλεσε για μία «πιο ισορροπημένη προσέγγιση» από πλευράς της Επιτρόπου, η οποία δεν θα ασκεί μεγάλη πίεση στη μείωση εκπομπών άνθρακα.

Ο Έρικ Γιόναερτ, εκπρόσωπος του δικτύου αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA χαρακτήρισε την ατζέντα της Επιτροπής «ιδιαίτερα φιλόδοξη», ωστόσο υποστήριξε πως η αυτοκινητοβημηχανία πρέπει να κάνει το καλύτερο δυνατό για τη μείωση των εκπομπών σε όλο το εύρος της, συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών και των λεωφορείων. Επίσης, η στρατηγική της Επιτροπής για μείωση του άνθρακα θα εστιάσει και στον τομέα της κατασκευής πλοίων, αεροπλάνων και τρένων.

Η Μπαλκ θα δώσει μία ηχογραφημένη ομιλία στις 27 Σεπτεμβρίου σε συνέδριο για τις μεταφορές που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες, όπου οι εταιρείες διαφορετικών βιομηχανιών στον τομέα των μεταφορών θα έχουν την ευκαιρία να παρευρεθούν και να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με την στρατηγική της μείωσης εκπομπών του άνθρακα.

Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές αλλάζουν

Ο τομέας των μεταφορών εμπορευμάτων, ο οποίος στηρίζεται στα τρένα και στα πλοία, θα αλλάξει ενώ από τον επόμενο χρόνο, η Μπαλκ αναμένεται να προτείνει νέα μέτρα σε σχέση με τα τέλη που θα πληρώνουν οι ιδιοκτήτες φορτηγών, όπως και για το πως τα φορτηγά θα μετακινούνται εντός της ΕΕ.

Ως προς τον ανταγωνισμό των εμπορευματικών μεταφορών υπάρχουν ενστάσεις, καθώς, σύμφωνα με τον Μίκαελ Κράμερ, τα τρένα σε σχέση με τα φορτηγά φορολογούνται πολύ περισσότερο, γεγονός που χαρακτήρισε «άδικο ανταγωνισμό».